فرم ها و ایین نامه ها
طراحی المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور از اواسط دهه هشتاد شمسی با انگیزه شناسایی و شکوفایی دانشجویان توسط جمعی از اعضای هیأت علمی علاقه مند در دانشگاه های علوم پزشکی کشور صورت گرفت و اولین دوره آن در سال 1386 برگزار شد. پس از چند دوره برگزاری المپیاد در دانشگاه های علوم پزشکی، برگزاری المپیاد از دوره هفتم تا کنون به 2 صورت ستادی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه پیدا کرد. با توجه به تغییرات ایجاد شده در شرایط و نیز تجربیات کسب شده در نزدیک به یک دهه از برگزاری المپیاد، بازنگری در آیین نامه المپیاد علمی ضروری به نظر میرسد. آیین نامه حاضر به منظور شفاف سازی ابعاد مختلف المپیاد و تبیین تشکیلات و فرایند برگزاری آن تدوین شده است.
برگزاری المپیاد
شرایط شرکت کنندگان: کلیه دانشجویان مقاطع کارشناسی و دکترای حرفهای دانشگاهها/دانشکدههای علوم پزشکی سراسر کشور شاغل به تحصیل و یا دانش آموختگانی که تا تاریخ برگزاری اولین آزمون از مجموعه آزمونهای کشوری المپیاد در هر دوره کمتر از شش ماه از فارغ التحصیلی آنها گذشته باشد، میتوانند بدون در نظر گرفتن معدل کل و سال تحصیل در المپیاد شرکت کنند.
تبصره 1 :مسؤولیت انتخاب و معرفی دانشجویان شرکت کننده در هر حیطه بر عهده دانشگاه/دانشکده علوم پزشکی معرفی کننده می باشد و در صورت مغایرت با مقررات المپیاد، کمیته فنی موضوع را بررسی و تصمیم گیری می نماید و حکم این کمیته پس از کسب مدال و رتبه نیز قابل اجرا می باشد.
تبصره 2 :هر فردی که رتبه یک را در مرحله انفرادی در هر حیطه بگیرد، نمیتواند مجددا در همان حیطه شرکت نماید.
تبصره 3 :شرکت در یک حیطه و کسب رتبه در آن منعی برای شرکت در سایر حیطه ها در دوره های بعدی المپیاد نیست.
حیطه ها و موضوعات المپیاد:
تعداد و عناوین حیطه های المپیاد بنابر پیشنهاد کمیته فنی و تایید شورای سیاست گذاری برای یک دوره سه ساله تعیین میشود.کمیته فنی در انتخاب تعداد حیطه های المپیاد معیارهای زیر را مد نظر قرار میدهد:
1 .ظرفیت سیستم اجرایی برای برگزاری مطلوب المپیاد بر اساس گردش کار
2 .عرف تعداد حیطه ها در دورههای قبلی به منظور پرهیز از ایجاد تغییرات شدید
3 .پیش بینی تعداد شرکت کننده برای شرکت در هر یک از حیطه های مورد نظر
4 .فراهم بودن ظرفیت الزام در کشور برای آماده سازی دانشجویان برای شرکت در حیطه
کمیته فنی در انتخاب حیطه های المپیاد معیارهای زیر را مد نظر قرار می دهد:
1 .مرتبط با حوزه علوم پزشکی باشد.
2 .به عنوان موضوع مهم در نظام سلامت یا آموزش کشور که مغفول مانده و نیازمند توجه باشد.
3 .قابلیت حل مساله و استدلال در آنها وجود داشته باشد.
4 .دارای منابع علمی قابل دسترس باشد.
5 .دارای حداقل اعضای هیأت علمی الزام برای فعالیت به عنوان عضو کمیته علمی و انجام ارزیابی های الزام باشد.
6 .از نظر مؤثر بودن و هزینه اثربخشی، قرار گرفتن موضوع مورد نظر به عنوان حیطه المپیاد قابل توجیه باشد.
مراحل المپیاد:
المپیاد در هر دوره شامل دو بخش انفرادی و گروهی میباشد. جزییات شیوه برگزاری مراحل انفرادی و گروهی المپیاد بر اساس شیوه نامه های که توسط کمیته فنی تهیه و به تصویب شورای سیاست گذاری می رسد تعیین می شود.
انتخاب برگزیدگان و جوایز و تسهیلا ت المپیاد:
انتخاب برگزیدگان و جوایز و تسهیلا ت المپیاد مترتب بر آن بر اساس شیوه نامهای که توسط کمیته فنی پیشنهاد و به تصویب شورای سیاست گذاری المپیاد میرسد، تعیین میشود.
مشارکت دانشجویان در برگزاری المپیاد
-با عنایت به اهمیت مشارکت دانشجویان در روند طراحی و برگزاری المپیاد، دبیرخانه دائمی المپیاد موظف است برنامه مشخصی برای ارتقای مشارکت دانشجویی در سطوح مختلف طراحی، اجرا و ارزشیابی المپیاد را تهیه و برای تصویب به کمیته فنی ارایه کند.