برنامه استراتژیک

تعداد بازدید:۳۰۲

به نام خدا

برنامه استراتژیک مرکز توسعه مطالعات آموزش پزشکی معاونت آموزشی دانشکده علوم پزشکی تربت جام

  رسالت (mission)

مرکز مطالعات و توسعه آمو زش علوم پزشکی به عنوان مرکز برنامه ریزی آموزشی دانشگاه وظیفه دارد با انجام برنامه ریزی ، نظارت و اجرای سیاستها و برنامه های مختلف و ایجاد شرایطی مطلوب برای ارتقاء سطوح کمی و کیفی آموزش گروههای مختلف علوم پزشکی واحدهای دانشگاهی این دانشکده در جهت توانمندسازی نیروهای انسانی و افزایش انگیزه در مدرسین و فراگیران از طریق سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت موثر بر فرایندهای آموزشی، توسعه پژوهش د ر آموزش، نظارت و ارزشیابی و آموزش و بازآموزی مدرسین و فراگیران بااستفاده از فناوری های مناسب و نوین گام بردارد.

دورنما (Vision)

ما برآنیم با ارتقای توانمندی های علمی و عملی بعنوان مرکز تفکر و تحول و برنامه ریزی آموزشی در سطح منطقه ای شناخته شویم.

ذینفعان

در این برنامه ما با ذی نفعان ذیل در تعامل خواهیم بود:

دانشجویان ، اعضای هیات علمی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کلان منطقه ، روسا و معاونین آموزشی دانشکده ها و واحدهای مجری علوم پزشکی کشور، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ، پرسنل مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی

ارزشها

ارزش های ما در مرکز توسعه، اعتقادات و باورهای عمیق مرکز هستند که بر مبنای آن اهداف ما شکل گرفته است . اهم این ارزش ها عبارتند از: پایبندی به ارزش های اخلاقی ، محوریت تحقیقات جهت پاسخگویی به نیاز های جامعه ، پویایی و نوگرایی، مدیریت مشارکتی و رهبری تیمی ، پرورش خلاقیت و استعدادها ، مشتری محوری و توسعه فردی و سازمانی است.

اهداف کلان مرکز

اهداف کلان مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشکده ناظر بر سند تحول نظام آموزش پزشکی کشور ابلاغی از سوی وزارت محترم بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور است که شامل سیاستهای کلان  12گانه زیر می باشد:

 .1نهادینه سازی رویکرد آموزش پاسخگو در نظام سلامت

 .2گسترش عدالت در آموزش عالی سلامت

 .3توسعه دانش های نوین با تاکید بر حیطه های میان رشته ای و تمرکز بر علوم و فناوری های نوین

 .4حضور در عرصه های آموزشی منطقه ای

 .5شبکه سازی در نظام آموزش عالی سلامت

 .6ساماندهی بیمارستانها و مراکز آموزشی درمانی

 .7نهادینه سازی اخلاق حرفه ای

 .8بهره مندی از فناوری های نوین در آموزش عالی سلامت

 .9ارتقای منابع انسانی بخش آموزش عالی سلامت

 . 10تمرکز زدایی در نظام آموزش عالی سلامت

 . 11خلق ثروت دانش بنیان در عرصه آموزش عالی سلامت

 . 12تولید و بومی سازی شواهد معتبر علمی برای ارتقای آموزش عالی سلامت (آموزش پژوهی(

براین اساس مرکز توسعه مطالعات آموزش این معاونت اهداف زیر را در کلیه کارگروه های تابعه دنبال می نماید:

 * هدایت، هماهنگی، اجرا و نظارت بر تدوین و بازنگری برنامه های آموزشی با تاکید بر پاسخگو بودن آنها به نیازهای سلامت جامعه

 * سازماندهی، برنامه ریزی، و نظارت بر اجرای برنامه ارتقای توانمندیهای اعضای هیات علمی در زمینه های مختلف آموزش و پژوهش در علوم پزشکی

* هدایت، اجرا و نظارت بر روشهای نوین آموزشی و مطالعه برای توسعه و ارتقای کیفیت آموزش علوم پزشکی

* هدایت، هماهنگی، اجرا و نظارت بر ارزشیابی اعضای هیات علمی و فرآیندهای یادگیری و یاددهی

* هدایت و نظارت بر فرآیندهای ارزشیابی فراگیران

* هدایت، ارائه و نظارت بر آموزشهای مرکز مهارتهای بالینی

* هدایت، اجرا و نظارت بر فرآیندهای شناسایی، جذب و بهره وری و ارائه تسهیلات لازم به استعدادهای درخشان

*  هدایت، تصویب و تامین بودجه و نظارت بر طرحهای پژوهش در آموزش

* هدایت، اجرا، نظارت بر برنامه های آموزش از راه دور و الکترونیک

* هدایت، هماهنگی، تسهیل، نظارت و ارزیابی فعالیتهای دانش پژوهی براساس آییننامه ها

 * نظارت بر عملکرد و هماهنگی فعالیتهای دفاتر توسعه آموزش (EDO)

* ارائه مشاوره درخصوص مسائل آموزشی واحدهای مجری علوم پزشکی دانشگاه

* ارائه مشاوره، همکاری و هماهنگی در طراحی و ارزشیابی برنامه های آموزش مداوم دانشگاه

* تربیت نیروهای متخصص مرتبط با آموزش علوم پزشکی

نقاط قوت (Strengths)

 S1مناسب بودن محل استقرار مرکز مطالعات در این معاونت آموزشی

S2 وجود جو صمیمی و همکاری در مرکز در معاونت اموزشی

 S3وجود کلیه کارگروه های تعریف شده براساس آیین نامه شرح وظایف EDC های کشور

 S4وجود اعضای هیات علمی با انگیزه جهت همکاری با مرکز

 S5تلاش در جهت بالا بردن کیفیت آموزشی

 S6مشارکت و علاقه مندی معاونت آموزشی دانشکده در امور آموزش

 S7تدوین دستورالعمل ارزشیابی اساتید

 S8تدوین دستورالعمل دانش پژوهی

 S9تدوین دستورالعمل لحاظ کردن فعالیت های آموزشی در ترفیع سالانه

 S10حمایت مناسب مسئولین دانشکده از فعالیت های مرکز

نقاط ضعف (Weaknesses)

 W1عدم وجود دفاتر توسعه آموزش در این معاونت آموزشی

 W2کمبود هیات علمی تمام وقت و جلب مشارکت ناکافی اعضای هیات علمی بصورت پاره وقت

 W3عدم استقلال مالی و کمبود منابع مالی لازم جهت فعالیت های مرکز

 W5وجود فعالیت های موازی و مستقل در ارائه برنامه های آموزشی و کارگاه ها

 W6وجود فعالیت ها ی موازی در کمیته های مختلف دانشجویی مانند مرکز نخبگان

 W7انگیزه ناکافی اعضای هیات علمی جهت فعالیت های پژوهش در آموزش

 W8نبود سیستم بازخورد و پیگیری مناسب جهت رفع نواقص آموزشی

 W9ارجحیت فعالیت های درمانی برفعالیت های آموزشی در اعضای هیات علمی بالینی

W10 آموزشی نبودن ساختار بیمارستانهایی که برای آموزش مورد استفاده قرار می گیرند.

فرصتها (Opportunities)

 O1حمایت مسئولین دانشکده از فعالیتهای مرکز مطالعات

 O2وجود شرح وظایف مصوب EDC و   EDOها در سطح وزارت

 O3وجود تجربه های آموزشی و پژوهشی مناسب در آموزش پزشکی

 O4وجود پتانسیل مناسب به منظور ایجاد ساختار مطلوب

 O5انجام رتبه بندی و اعتبار بخشی دانشگاه ها توسط وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی

تهدیدها (Threats)

T1 عدم تصویب چارت های تشکیلاتی مرکز مطالعات و گروه آموزش پزشکی در این معاونت

 T3عدم نظارت کافی دانشکده و مسئولین بر فعالیت های آموزشی اساتید

 T4نداشتن دیدگاه علمی مشترک بین حوزه پژوهشی و آموزشی دانشکده در مورد طرح های نیازسنجی، سنجش وضعیت و مداخله های آموزشی

 T5حجم زیاد کار و عدم تناسب آن با تعداد نیروی انسانی فعال مرکز

 T6نامناسب بودن فضای فیزیکی بیمارستان هایی که از آنها برای آموزش استفاده می شود.

راهبردهای : SO

SO1 طراحی و اجرای برنامه های توانمندسازی و تقویت جنبه علمی اعضای هیئت علمی با مشارکت

گروه های داخلی و خارجی از دانشکده

 SO2جلب مشارکت اعضای هیئت علمی و دانشجویان در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی

 SO3حمایت از پژوهش در حیطه آموزش پزشکی و دانش پژوهی در سطح دانشکده

SO4 توسعه و سازماندهی نیروی انسانی و فضای فیزیکی، امکانات و تجهیزات مرکز

SO5 ارائه آموزش های تخصصی آموزش پزشکی به اعضای هیئت علمی و کارشناسان

راهبردهای  :WO

 WO1استانداردسازی ضوابط نظارت و ارزشیابی آموزشی

 WO2ایجاد سیستم تشویق هیات علمی جهت ترغیب برای همکاری ر فعالیت های آموزشی

 WO3طراحی و تدوین آیین نامه های داخل به منظور گسترش تحقیقات در زمینه آموزش پزشکی

 WO4استاندارد سازی مراکز آموزشی و درمانی

راهبردهای  ST:

 ST1تدوین معیار مناسب جهت ارتقای اعضای هیات علمی و مدرسین

 ST2اصلاح ساختار سازمانی جهت جذب اعضای هیات علمی و کارشناسان آموزشی

 ST3طراحی و حمایت از طرح های تحقیقاتی در جهت بهبود فعالیتهای آموزشی

 ST4حمایت از طرح های مرحله ای و نوآورانه

راهبردهای WT:

 WT1جذب بودجه کافی و مستقل

 WT2بازنگری و پیگیری تخصیص پستهای سازمانی مصوب مرکز  EDC به کارشناسان مجرب شاغل در مرکز

اهداف و برنامه های کلان مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی این معاونت

هدف کلان 1: برنامه های توانمندسازی دانشجویان و اعضای هیات علمی

هدف 1-1: نظارت بر برگزاری کارگاه های آموز ش پزشکی در دانشکده

هدف 1-2: نظارت بر برنامه ریزی و ارزشیابی کارگاه های مهارت های بالینی در واحد مهارت های بالینی واحدهای دانشگاهی

هدف 1-3: تکمیل بانک اطلاعاتی اساتید در زمینه نیازها و توانمندی های آموزشی در واحدهای دانشکده تا پایان برنامه

هدف 1-4: ایجاد تیم های تخصصی مدرسین در زمینه های مختلف آموزش پزشکی در  دانشکده تا پایان برنامه

هدف کلان 2: توسعه کمی وکیفی فعالیتهای پژوهشی مرتبط با آموزش پزشکی

هدف 2-1: تعامل و همکاری علمی با واحدهای دانشگاهی دیگر

هدف 2-2: ایجاد ظرفیت ،گسترش و بهبود کمیت وکیفیت طرح های پژوهشی درزمینه آموزش پزشکی در دانشکده

هدف 2-3: هدایت پایان نامه های تحقیقی دانشجویان کارشناسی جهت تعیین و حل مشکلات آموزشی در معاونت آموزشی

هدف  2-4: مشارکت در طرح های نیازسنجی و اولویت بندی در دانشکده

هدف 2-5: چاپ وانتشار مقالات خارجی و داخلی در مجلات معتبر علمی و پژوهشی

هدف 2-6: شرکت در کنگره های آموزش پزشکی داخلی و خارجی

هدف2-7: تألیف و ترجمه کتب آموزشی

هدف کلان3: نظارت بر انجام تحلیل و ارتقاء سطح کیفی آزمون ها

هدف 3-1: تشکیل کمیته ارزشیابی نظارت برآزمون ها در معاونت آموزشی دانشکده

هدف  3-2: نظارت بر تحلیل آزمون ها در معاونت آموزشی دانشکده

هدف  3-3: نظارت بر به روز بودن نرم افزارهای تحلیل آزمون در معاونت آموزشی دانشکده

هدف 3-4: نظارت بر روشهای ارزیابی بالینی در معاونت آموزشی دانشکده

هدف کلان 4: گسترش کمی و کیفی فعالیتهای توسعه آموزش دانشکده

هدف 4-1: برنامه ریزی، هماهنگی، پیگیری و ارزشیابی امور علمی و اجرایی جشنواره شهید مطهری در طول برنامه

هدف 4-2: برگزاری همایش یادگیری الکترونیکی تا پایان برنامه

هدف کلان 5: ارزشیابی آموزشی اعضای هیات علمی (ارزشیابی الکترونیکی)

هدف 5-1: نظارت بر ارزشیابی اعضای هیئت علمی از طریق دانشجویان، همکاران و خود ارزیابی

هدف  5-2: نظارت بر بارگزاری برنامه ارزشیابی الکترونیکی اساتید

هدف  5-3: برگزاری جلسات کمیته ارزشیابی اساتید معاونت آموزشی دانشکده

هدف  5-4: نظارت برتحلیل نتایج ارزشیابی اساتید معاونت آموزشی دانشکده

هدف  5-5: نظارت بر بهبود کیفی فرمهای ارزشیابی معاونت آموزشی دانشکده

هدف کلان  6: نظارت بر عملکرد دفاتر توسعه آموزش معاونت آموزشی دانشکده

هدف  6-1: تدوین و تکمیل فرم ارزشیابی عملکرد دفاتر توسعه آموزش

هدف کلان7: نظارت و برنامه ریزی ارزشیابی درونی گروه های آموزشی معاونت آموزشی دانشکده

هدف  7-1: ایجاد فرمت و روش یکسان در گروه های آموزشی بر اساس مصوبات کارگروه ارزشیابی

هدف  7-2: تدوین شاخص ها و معیار های یکسان در گروه های آموزشی معاونت آموزشی دانشکده

هدف 7-3: مشارکت در بهبود برنامه ارزشیابی گروه های آموزشی در معاونت آموزشی دانشکده

هدف  7-4: تدوین ابزار های گردآوری اطلاعات یکسان در گروه های آموزشی در معاونت آموزشی دانشکده

هدف 7-5: تدوین روشهای یکسان تحلیل نتایج و گزارش دهی

هدف کلان  8: نظارت و هماهنگی در ارزشیابی بیرونی دانشکده

هدف  8-1: جمع بندی نتایج ارزشیابی بیرونی گروه های آموزشی در معاونت آموزشی دانشکده

هدف 8-2: انتشار نتایج ارزشیابی بیرونی طبق صلاحدید کارگروه ارزشیابی

هدف کلان 9: نظارت بر تدوین طرح درس و طرح دوره

هدف 9-1: نظارت برتدوین طرح درس و طرح دوره در گروه های آموزشی در معاونت آموزشی دانشکده

هدف 9-2: بارگزاری طرح درس ها در سایت گروه های آموزشی در معاونت آموزشی دانشکده

هدف  9-3: نظارت بر به روز رسانی وب سایت گروه های آموزشی در معاونت آموزشی دانشکده

هدف کلان  10: نظارت بر کمیت و کیفیت آموزش الکترونیک گروه های آموزشی در معاونت آموزشی دانشکده

هدف  10-1: نظارت بر ایجاد وب سایت اختصاصی جهت آموزش الکترونیکی در گروه های آموزشی در معاونت آموزشی دانشکده

هدف  10-2: برگزاری الکترونیکی برنامه های آموزشی برای مدیر گروه های آموزشی

هدف 10-3: برگزاری کارگاه های آموزش تولید محتوی الکترونیکی

هدف  10-4: ارائه تسهیلات و مشاوره تولید محتوا برای اعضای هیات علمی گروه های آموزشی در معاونت آموزشی دانشکده

آخرین ویرایش۱۰ آذر ۱۴۰۳