بسمه تعالی
گروه پرستاری دانشکده علوم پزشکی تربت جام با بهره گیری از اسناد بالا دستی ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نظر دارد تا در جهت تربیت تیروی انسانی با وجدان، با اخلاق، کارآمد و آشنا به علم روز و فراهم نمودن بستر مناسب جهت پرورش خلاقیت و نوآوری در پژوهش و آموزش جهت پرورش نیروهای با ویژگی های مورد نظر جهت خدمت موثر و پاسخگو به آحاد جامعه گام بردارد
این گروه برای دانشجویان خود، برنامههای آموزشی مناسب و جامعی را تدوین میکند تا آنها را برای انجام وظایف پرستاری در بخشهای مختلف آماده کند. همچنین، به دانشجویان خود، مهارتهای لازم برای ارائه خدمات پرستاری به بیماران را آموزش میدهد.
رسالت گروه آموزشی پرستاری، ارائه آموزشهای به روز و کاربردی در حوزه پرستاری به دانشجویان است. این گروه برای دانشجویان خود، برنامههای آموزشی مناسب و جامعی را تدوین میکند تا آنها را برای انجام وظایف پرستاری در بخشهای مختلف آماده کند. همچنین، این گروه به دانشجویان خود، مهارتهای لازم برای ارائه خدمات پرستاری به بیماران را آموزش میدهد و آنها را برای ارتقای سطح کیفیت خدمات پرستاری آماده میکند.
برنامه استراتژیک گروه پرستاری
چشم انداز (Vision)
ارتقا جایگاه رشته پرستاری در تمامی زمینه ها از جمله آموزش و پژوهش به عنوان رشته ی پیشرو در بین دیگر رشته های دانشکده
اهداف (Goals)
۱- ارتقاء توانمندی اعضای هیئت علمی در زمینه های آموزش ، پژوهش و بالینی به منظور کار آیی و اثر بخشش اعضاء
۲- تقویت خدمات آموزش و پژوهش به منظور ارتقای کیفیت علمی دانش آموختگان
۳- رشد و توسعه تحصیلات تکمیلی دانشکده
۴- توسعه اطلاع رسانی علمی و ارتباط با سایر مراکز آموزش و پژوهش کشور
۵- توسعه فضای فیزیکی دانشکده برای فعالیتهای آموزش و پژوهش
۶- تقویت سیستم نظارت و کنترل در ابعاد آموزش و پژوهش و بالینی در سطح دانشکده
۷- توسعه فعالیتهای فرهنگی به منظور بستر سازی فرهنگی ، اعتقادی ، سیاسی و اجتماعی دانشجویان و اعضای هیئت علمی و کارکنان
۸- افزایش تعداد راه یافتگان به مقاطع تحصیلات تکمیلی
برنامه ها:
1. انتخاب دروس و کلاسهایی با محوریت حوزه بالینی: برای آمادگی برای کار در محیطهای بالینی، دانشجویان باید دروس و کلاسهایی را انتخاب کنند که به آنها کمک میکند تا با نحوه کار در بخش پرستاری آشنا شوند. این دروس شامل علوم پایه، فیزیولوژی، بیماریشناسی، پرستاری بالینی و مراقبت از بیماران میباشد.
2.شرکت در دورههای آموزشی مرتبط با بخش دولتی: برای کار در بخش دولتی، دانشجویان باید با قوانین و مقررات کار در این بخش آشنا شوند. شرکت در دورههای آموزشی مرتبط با قوانین و مقررات کار در بخش دولتی، به دانشجویان کمک میکند تا با این قوانین و مقررات آشنا شوند و بتوانند به خوبی در این بخش کار کنند.
3.شرکت در دورههای آموزشی مرتبط با اشتغال در داخل کشور : دانشجویان باید با محیط و فرهنگ کار در این کشور آشنا شوند. شرکت در دورههای آموزشی مرتبط با محیط و فرهنگ کار در کشور داخل، به دانشجویان کمک میکند تا با محیط کاری خود آشنا شوند و بتوانند به خوبی در این محیط کار کنند.
4.انتخاب دروس و کلاسهایی با محوریت پرستاری عمومی: برای انجام وظایف پرستاری در تمام حوزهها، دانشجویان باید دروس و کلاسهایی را انتخاب کنند که به آنها کمک میکند تا با نحوه کار در حوزه پرستاری عمومی آشنا شوند. این دروس شامل پرستاری مراقبتهای اولیه، پرستاری مراقبتهای ویژه، پرستاری اورژانس و پرستاری انتقال بیماران میباشد.
5. شرکت در دورههای آموزشی مرتبط با کار تمام وقت: برای مدیریت زمان و کار تمام وقت، دانشجویان باید با مسائل مرتبط با کار تمام وقت آشنا شوند. شرکت در دورههای آموزشی مرتبط با مدیریت زمان و کار تمام وقت، به دانشجویان کمک میکند تا بتوانند به خوبی زمان خود را مدیریت کنند و به خوبی در کار خود عمل کنند.
6. انتخاب دروس و کلاسهایی با محوریت حوزه بالینی: برای آمادگی برای کار در محیطهای بالینی، دانشجویان باید دروس و کلاسهایی را انتخاب کنند که به آنها کمک میکند تا با نحوه کار در بخش پرستاری آشنا شوند. این دروس شامل علوم پایه، فیزیولوژی، بیماریشناسی، پرستاری بالینی و مراقبت از بیماران میباشد.
7.شرکت در دورههای آموزشی مرتبط با بخشهای تخصصی پرستاری: برای کار در بخشهای تخصصی پرستاری، دانشجویان باید با تکنولوژیها، روشها و فرآیندهای کار در این بخشها آشنا شوند. شرکت در دورههای آموزشی مرتبط با بخشهای تخصصی پرستاری، به دانشجویان کمک میکند تا با این تکنولوژیها، روشها و فرآیندهای کار آشنا شوند و بتوانند به خوبی در این بخشها کار کنند.
8. شرکت در دورههای آموزشی مرتبط با کار در بخشهای اورژانس و پیشگیری: برای کار در بخشهای اورژانس و پیشگیری، دانشجویان باید با روشها و فرآیندهای کار در این بخشها آشنا شوند. شرکت در دورههای آموزشی مرتبط با کار در بخشهای اورژانس و پیشگیری، به دانشجویان کمک میکند تا با این روشها و فرآیندهای کار آشنا شوند و بتوانند به خوبی در این بخشها کار کنند.
9. انتخاب دروس و کلاسهایی با محوریت پرستاری تخصصی: برای انجام وظایف پرستاری در حوزههای تخصصی، دانشجویان باید دروس و کلاسهایی را انتخاب کنند که به آنها کمک میکند تا با نحوه کار در حوزه پرستاری تخصصی آشنا شوند. این دروس شامل پرستاری بیماران سرطانی، پرستاری بیماران قلبی، پرستاری بیماران دیابتی و پرستاری بیماران عفونی میباشد.
10. شرکت در دورههای آموزشی مرتبط با مدیریت پرستاری: برای مدیریت بهتر بخش پرستاری، دانشجویان باید با مفاهیم و روشهای مدیریت پرستاری آشنا شوند. شرکت در دورههای آموزشی مرتبط با مدیریت پرستاری، به دانشجویان کمک میکند تا بتوانند به خوبی بخش پرستاری را مدیریت کنند و بهترین عملکرد را از پرستاران خود بخواهند.
|
توانمندی های گروه:
1- توانمندی های آموزشی
- گذراندن سالانه دوره های مختلف روش تدریس و بکارگیری روش های نوین تدریس در آموزش
- تدریس کلیه دروس مربوط به رشته به صورت تخصصی توسط اعضای هیات علمی
- مشارکت فعال با دیگر معاونت ها در برگزاری دوره های مهارتی و حرفه ای
- برگزاری دوره های کشوری در بستر آموزش مداوم
2- توانمندی های پژوهشی
- مشارکت در انجام و همکاری پژوهش های بین رشته ای
-گذراندن دوره های پژوهشی به طور منظم سالانه
وظایف گروه:
|
1- مشارکت در برنامه های مرتبط با پاسخگویی اجتماعی
2- به کار گیری روشها ی نویی تدریس در آموزش دانشجویی
3- مشارکت در برگزاری دورهای کوتاه مدت حرفه ای و آموزش مداوم
4- انجام پژوهش های بین رشته ای
5- مشارکت در برگزاری اردوهای جهادی
توانمندی های مورد انتظار از دانش آموختگان:
- داشتن اخلاق حرفه ای و وجدان کاری
- داشتن مهارت های ارتباطی مناسب جهت ارتباط با بیمار، همکاران، مدیران و...
- پرورش مهارت مبتنی بر شواهد کار کردن
- کسب حد نصاب داشتن شایستگی بالینی جهت ورود به حرفه ی پرستاری با کسب امتیاز لازم در آزمون آسکی
- دارا بودن تفکر انتقادی
- کسب مهارت های لازم و دانش کافی برای حوزهآموزش به بیمار
بهره گیری از:
نقشه جامع علمی سلامت کشور
برنامه ششم توسعه
برنامه آموزش عالی حوزه سلامت
بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی