گروه آموزشی بهداشت عمومی
رشته بهداشت عمومی در تعریف ساده شاخه ای از علوم بهداشتی به شمار می رود که هدف اصلی از تاسیس آن رسیدگی به افراد جامعه و ارتقا دادن کیفیت سلامتی آنها است. در واقع کسانی که در این رشته به تحصیل می پردازند وظیفه دارند که سلامت افراد جامعه را تضمین نمایند و از بروز هر گونه اتفاقی که منجر به تهدید سلامت آنها یا خدشه وارد کردن به بهداشت جمعی می شود، پیشگیری به عمل آورند.
محور های آموزشی رشته بهداشت عمومی:
- آموزش دروس بر اساس آخرین کوریکولوم مصوب.
- بازنگری و اعمال تغییرات در کوریکولوم مصوب در حد مجاز، بر اساس نیازهای شغلی و تحصیلی.
- اجرای برنامه های کاراموزی بر اساس آینده شغلی و نیازهای نظام سلامت.
- بازنگری و به روز رسانی دوره ای طرح دوره و دروس در هر نیم سال.
محورهای پژوهشی رشته بهداشت عمومی:
- سبک زندگی سالم
- کیفیت زندگی
- پیشگیری از بیماریهای واگیر و غیر واگیر
- پیشگیری و کنترل سرطان ها
- مداخلات آموزشی
اهداف رشته بهداشت عمومی:
اهداف آموزشی:
· تربیت کارشناسان که مهمترین وظایف آن ها برنامه ریزی بهداشتی، هدایت اجرایی، کنترل و نظارت، پشتیبانی علمی و فنی خدمات بهداشتی و پژوهش های کاربردی در سطح استان و شهرستان می باشد.
· تربیت مدیرانی توانمند و خلاق برای نظام شبکه ای بهداشت و درمان کشور که بتوانند در حیطه ی مسئولیت خود مشکلات و معضلات بهداشتی را از دیدگاه اپیدمیولوژیک مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و راهکارهای مناسب برای رفع این مشکلات را ارائه نمایند.
· تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهری که بتواند از طریق آموزش اصول بهداشت و تغییر نگرش های نادرست بهداشتی در سطح جامعه به حل و رفع مشکلات و معضلات بهداشتی بپردازد.
· توانمندسازی مربیان آموزش بهورزی در زمینه آموزش جامعه نگر.
اهداف پژوهشی:
· اجرای طرح های پژوهشی در زمینه مدیریت سیستم خدمات بهداشتی (HSR).
· تعیین نیازهای بهداشتی جامعه (به خصوص گروه های آسیب پذیر ) و اولویت بندی آن ها.
· آموزش گروه های آسیب پذیر برای تغییر رفتارهای پرخطر و غیربهداشتی.
· ارزیابی برنامه های بهداشتی در حال اجرا در نظام سلامت .
· مطالعات پایه و کاربردی در زمینه ی آموزش جامعه نگر در نظام سلامت.
اهداف رشته آموزش جامعه نگردر نظام سلامت:
اهداف کلی:
- ارتقاء سطح دانش و مهارتهای مربیان مراکز آموزش بهورزی در زمینه آموزش جامعه نگر.
- ارتقاء سطح دانش و مهارتهای مربیان آموزش بهورزی در زمینه پژوهش های جامعه نگر در نظام سلامت.
- پوشش نیازهای دانشی و مهارتی بهورزان.
- تقویت پژوهش های HSR در نظام سلامت.
- تامین نیازهای مربیان در مقوله های آموزش و پژوهش .
اهداف آموزشی:
· با استفاده از دانش نوین آموزشی، آموزش اثربخش و جامعه نگر را به فراگیران بهورزی ارائه کنند.
· با استفاده از روش های مناسب، دانش، نگرش، مهارت ها و عملکرد فراگیران دوره بهورزی را ارزشیابی نمایند.
· با استفاده از روش های نوین طراحی آموزشی، مداخلات لازم را جهت رفع و جبران کاستی ها و مشکلات عملکرد حرفه ای بهورزان انجام دهند.
· در امر طراحی و اجرای برنامه های آموزشی جامعه نگر و آموزشبه جامعه همکاری نمایند.
اهداف پژوهشی:
· در طراحی و اجرای پروژه های پژوهش در خدمات سلامت (HSR) مشارکت نمایند.
· در انجام پژوهش های استانی، کشوری و منطقه ای با مسئولین نظام سلامت همکاری نمایند.
اهداف خدماتی:
· نظارت برکیفیت و کمیت خدمات ارائه شده از سوی بهورزان.
· ارتقاء کیفیت این خدمات با انجام ارزشیابی علمی و ارائه بازخورد سازنده به طور مستمر.
رسالت رشته بهداشت عمومی:
افزایش نیروی کار در حوزه بهداشت عمومی از طریق تربیت فارغ التحصیلانی آموزش دیده در مباحث اصلی بهداشت عمومی (آموزش بهداشت، اپیدمیولوژی، مبارزه با بیماری ها، آمار زیستی، مدیریت خدمات بهداشتی، بهداشت محیط، بهداشت حرفه ای) با تاکید بر رشد مهارت های ادراکی و تحلیلی.
چشم انداز رشته بهداشت عمومی:
تخصص بهداشت عمومی نسبت به سایر تخصص های گروه پزشکی نزدیک ترین ارتباط را با نظام خدمات بهداشتی داشته و با ایجاد هماهنگی درون بخشی موجب ارتقاء سطح خدمات بهداشتی عمومی (آموزش بهداشت، بهداشت خانواده، مبارزه با بیماری ها، بهداشت روانی، تغذیه، و.....) ودستیابی سریع به اهداف بهداشت در هزاره سوم خواهد شد. دانش آموختگان این رشته سرمایه ای ارزشمند در راستای پاسخ گویی به نیاز های بهداشتی کشور در محیط های آموزش عالی و خدمات رسانی خواهند بود.
ارزش های لحاظ شده رشته بهداشت عمومی:
برخورداری از نعمت سلامتی حق طبیعی همه انسانهاست و در قانون اساسی کشور ما نیز بر این مسئله تاکید فراوان شده، همچنین حفظ سلامتی و رعایت بهداشت جزء شعائر دین مبین اسلام می باشد. علاوه بر این به علت افزایش روز افزون شیوع بیماری های واگیر و غیر واگیر و بروز اپیدمی بیماری های نوظهور و مسائل و مشکلات تغذیه ای و جمعیتی جا دارد دانش آموختگان این رشته با بینش سلامت نگر، جامعه نگر و سلامت نگر، بتوانند با استفاده از استراتژی ها و تکنولوژی مناسب و جلب مشارکت مردم، همکاری بین بخشی با در نظر گرفتن اصل عدالت اجتماعی با تکیه بر یافته های پژوهشی بر اساس اولویت های ملی و منطقه ای، برنامه ریزی و نظارت صحیح بر اجرای اجزاء و اصول PHC داشته ونقش مهمی در استقرار یک جامعه سالم به عهده بگیرند.
تاریخچه:
بدون شک گروه بهداشت عمومی، یکی از قدیمی ترین و پرسابقه ترین گروه های آموزشی دانشکده بهداشت است که با پذیرش دانشجو از سال 1392 در مقاطع کارشناسی آغاز به کار نموده است. همچنین در ادامه فعالیت و به منظور تربیت نیروهای توانمند در امر برنامه ریزی آموزشی، تدریس، ارزشیابی و پژوهش در آموزش، اقدام به پذیرش دانشجو در دوره کاردانی کاردانی بهداشت خانواده و مبارزه با بیماریها در یک دوره نموده است.
رشته بهداشت عمومی:
رشته کارشناسی پیوسته بهداشت عمومی با هدف آموزش و تربیت نیروهای آشنا، معتقد و عامل به مفاهیم، مبانی و راه کارهای تامین، حفظ و ارتقاء سلامت برای جامعه، خانواده و فرد تاسیس گردید. پذیرش دانشجو در این رشته به صورت متمرکز از طریق کنکور سراسری صورت می گیرد و طول دوره آموزشی ۴ سال می باشد. دانش آموختگان این رشته می توانند در حرفه آینده خود نقش های آموزشی، پژوهشی و مراقبتی را در نظام سلامت ایفا نمایند. گروه بهداشت عمومی از بهمن ماه 1392 پذیرش دانشجو در این رشته را آغاز نموده و همچنان به فعالیت خود در زمینه تربیت دانش آموختگان در این رشته تحصیلی ادامه می دهد. همچنین با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ناپیوسته از مهر ماه 1401 موافقت شده است.
- تعداد اعضاء هیئت علمی: 2 نفر
- تعداد مربیان کارآموزی: 2 نفر
تعداد دانشجویان کارشناسی: 85 نفر