برنامه استراتژیک
بسمه تعالی
مقدمه:
رشته اتاق عمل در ایران در مقطع کاردانی بین سالهای ۱۳۶۶ تا ۱۳۸۰ ، و درمقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته از سال ۱۳۸۷ در دانشکده های مختلف سطح کشور راه اندازی گردید. این رشته در این دانشکده برای اولین بار در سال 1401اقدام به پذیرش دانشجو نمود و در حال حاضر 3 نفر عضو هیأت علمی پیمانی و یک نفر عضو هیآت علمی طرحی دارد.
این گروه با بهره گیری از اسناد بالا دستی ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نظر دارد تا در جهت تربیت تیروی انسانی با وجدان، با اخلاق، کارآمد و آشنا به علم روز و فراهم نمودن بستر مناسب جهت پرورش خلاقیت و نوآوری در پژوهش و آموزش جهت پرورش نیروهای با ویژگی های مورد نظر جهت خدمت موثر و پاسخگو به آحاد جامعه گام بردارد
این گروه برای دانشجویان خود، برنامههای آموزشی مناسب و جامعی را تدوین میکند تا آنها را برای انجام وظایف کارشناس اتاق عمل در حیطه های مختلف آماده کند.
مراحل تدوین برنامه استراتژیک:
1. تشکیل جلسات متعدد جهت پیش برنامه ریزی و توافق جمعی
2.تصویب بیانه های رسالت ، چشم انداز و ارزش ها
3.تحلیل عوامل داخلی و خارجی
4.تنظیم اهداف کلی و استراتژی
5.تدوین چگونگی نظام پایش و سنجش عملکرد
چشم انداز (Vision)
ارتقا جایگاه رشته اتاق عمل در تمامی زمینه ها از جمله آموزش و پژوهش بین دیگر رشته های دانشکده
رسالت
رسالت گروه اتاق عمل این دانشکده تعلیم و تربیت دانشجویان متعهد و بااخلاق در جهت حفظ و ارتقا سلامت جامعه می باشد. این گروه تلاش می نماید که همزمان با فراهم کردن امکانات آموزشی در محیطی استاندارد و پویا امکانات و تسهیلات لازم را برای مطالعه و تحقیق در زمینه های مرتبط با علوم سلامت را مهیا سازد تا دانش آموختگان از نظر پژوهش ، توسعه آموزش پزشکی و انجام کار گروهی و همکاری نیز توانمندی لازم را کسب نموده و پاسخگو در زمینه حل مشکلات سلامت جامعه باشند. با تربیت این نیرو ها مراقبت مطلوب و اثر بخش از بیماران در مراحل قبل، حین و بعد از عمل جراحی، کنترل و پیشگیری از عفونت های بیمارستانی،رعایت استاندارد های ایمنی بیمار و عامل پیشگیری از بسیاری از عوارض مقدور خواهد بود.
اهداف (Goals)
۱- ارتقاء توانمندی اعضای هیئت علمی در زمینه های آموزش ، پژوهش و بالینی به منظور کار آیی و اثر بخشی اعضاء
۲- تقویت خدمات آموزش و پژوهش به منظور ارتقای کیفیت علمی دانش دانشجویان
۳- رشد و توسعه تحصیلات تکمیلی
۴- توسعه اطلاع رسانی علمی و ارتباط با سایر مراکز آموزش و پژوهش کشور
۵- توسعه فضای فیزیکی دانشکده برای فعالیت های آموزشی و پژوهشی
۶- تقویت سیستم نظارت و کنترل در ابعاد آموزش و پژوهش و بالینی در اتاق عمل
۷- توسعه فعالیت های فرهنگی به منظور بستر سازی فرهنگی ، اعتقادی ، سیاسی و اجتماعی دانشجویان و اعضای هیئت علمی
8-راه اندازی کلینیک های تخصصی پرستاری اتاق عمل جهت ارائه آموزش خود مراقبتی به بیماران بعد از جراحی ها
ارزش ها
:V1تکیه بر اخلاق و ارزش های اسلامی و تاکید بر رعایت کدهای اخلاقی
:V2اهتمام به شایسته سالاری
:V3ارج نهادن به جایگاه والای علم و عالم
:V4احترام به کرامت انسانی و تکریم ارباب رجوع، رعایت منشور حقوق بیمار
:V5 تکیه بر نوآوری و فناوری در آموزش
نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها(SWOT)
عوامل داخلی ((Factors Internal:
نقاط قوت و نقاط ضعف
نقاط قوت:
نقاط قوت، عبارتند از منابع، مهارت ها یا مزیت هایی که یک موسسه نسبت به سازمان های رقیب و نیاز جامعه، داراست. قوت ها شایستگی های متمایزی هستند که مزیت مقایسه ای و رقابتی موسسه را در بین سازمان های رقیب شکل می دهند. نقاط قوت را به طور کلی می توان موقعیت های موثرتر و با بهره وری بیشتر در یک سازمان نسبت به سازمان های رقیب دانست.
: Strengths
: S1 دسترسی به شبکه اینترنت با حجم مناسب
: S2نگرش مثبت مدیر ارشد (ریاست دانشگاه) به فرایندهای آموزشی
: S3 امکانات آموزشی و کمک آموزشی مناسب
: S4 روز رسانی ادواری برنامه های آموزشی دوره ها و رشته های موجود با توجه به ضوابط ، استانداردها و برنامه
های آموزشی وزارت متبوع
: S5 مشارکت فعال دانشجویان در کارهای آموزشی و تحقیقاتی
: S6 نگرش مثبت مدیران ارشد موسسه نسبت به تعالی سازمان
: S7 دسترسی تمام وقت به اعضای هیأت علمی
: S8وجود روحیه کار گروهی و همکاری مناسب بین اعضای هیئت علمی
: S9وجود برنامه های مدون توانمندسازی آموزشی و پژوهشی اعضاء هیئت علمی و کارکنان
نقاط ضعف:
نقاط ضعف، محدودیت ها یا کمبودها در منابع، مهارت ها و توانایی هایی هستند که منجر به کاهش اثربخشی عملکرد یک مؤسسه می شوند. به طور کلی نقاط ضعف را می توان داشتن یک موقعیت بد یا ضعیف سازمانی نسبت به سازمان های رقیب دانست.
:Weakness نقاط ضعف
:W1عدم تناسب تعداد عضو هیئت علمی به دانشجو
:W2بالا بودن حجم فعالیت های اجرایی و آموزشی اعضای هیات علمی
:W3 عدم توجه درخور در زمینه تدوین فرآیندهای تشویقی و تنبیهی برای کارکنان و اساتید با هدف ایجاد انگیزه
:W4 کمبود تسهیلات رفاهی به اعضای هیات علمی
:W5 کمبود نیروی متخصص در برخی از حوزه های اداری و آموزشی
:W6ضعف انگیزه برخی دانشجویان جهت انجام امور آموزشی و پژوهشی
:W7عدم وجود هیات ممیزه در دانشکده
W8: عدم وجود هیات جذب در دانشکده
ارزیابی عوامل خارجی (Factors Externa)
فرصت ها و تهدید ها
فرصت ها:
فرصت ها، عبارتند از هر گونه موقعیت مطلوب یا مناسبی که محیط برای تحقق اهداف نصیب مؤسسه می سازد.
:(opportunities)فرصت ها
:O1سیاستگذاری وزارت متبوع بر گسترش کمی و کیفی تحصیلات تکمیلی
:O2وجود فرصت های تحقیقاتی و بستر مناسب برای برنامه های آموزشی و پژوهشی)پژوهش در آموزش)
:O3اجرای برنامه آمایش سرزمین در سطح وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
:O4 وجود اعضای هیئت علمی متعهد و با انگیزه
تهدیدها:
تهدیدها، عبارتند از هر گونه مانع یا محدودیت کلیدی در موقعیت جاری یا آتی مؤسسه که تحقق پذیری اهداف مؤسسه را با خطر یا دشواری مواجه سازد. ورود رقبای جدید، افزایش محصوالت جایگزین، رشد کند بازار، تغییرات فناوری، تغییر در قوانین، مقررات و ... ، از جمله تهدیدات یک مؤسسه تلقی می شوند.
تهدیدها(Threats)
:T1ناکافی و نامشخص بودن روند و زمان تخصیص اعتبارات به دانشکده
:T2نبود سیاست جامع و مدون در خصوص امور رفاهی اعضاء هیات علمی در سطح وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
:T3عدم تطابق سرانه آموزشی با هزینه کرد دانشکده
:T4سیاستهای انقباضی اقتصادی و تاثیر آن بر بودجه دانشکده
:T5عدم تناسب تعداد مجوز های نیروی انسانی غیر هیأت علمی با روند رو به رشد دانشکده
::T6سبک زندگی ناسالم در جامعه و شیوع بیماری های مزمن
:T7عدم سرمایه گذاری مناسب در پیشگیری سطح اولیه و اختصاص منابع مالی و انسانی به آن(نگرش درمان محور)
هدف کلی
ارتقای سلامت افراد جامعه با تربیت افراد حرفه ای، توانمند و پاسخگو در جهت تأمین سلامت جامعه در حیطه های درمانی، پیشگیری، آموزشی
اهداف بلند مدت بر اساس اولویت:
-1حرکت در راستای سیاست نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در جهت گسترش حضور علمی و فرهنگی در سطح کشور
-3ارائه خط مشی و سیاست گذاری مناسب و قابل اجرا به منظور گسترش آموزش دانشجویی در دانشکده
-4اخذ موافقت نامه کلان منطقه 9 آمایش کشوری در جهت راه اندازی مقطع ارشد اتاق عمل
اهداف کوتاه مدت
: G1ارتقا توانمندی های اعضای هیأت علمی و غیر هیات علمی در زمینه های آموزشی ، پژوهشی و بالینی به منظور بهبود کارآیی و اثربخشی
: G2جذب و بکار گیری نیروی هیئت علمی اتاق عمل از طریق فراخوان و ترمیم هیئت علمی دانشکده
: G3 تقویت مهارتهای مرتبط با رفتارهای اجتماعی و حرفه ای در فراگیران و تأکید بر رعایت کرامت انسانی در رفتار با دیگران
: G4 ارتقا سیستم نظارت و کنترل در ابعاد آموزشی و پژوهشی و بالینی در سطح دانشکده
: G5مشارکت و همکاری جهت انجام پژوهش در زمینه های مختلف مربوط به حرفه با نظام سلامت
:G6ایجاد یک محیط آموزشی و پژوهشی استاندارد
: G7اعتلای اخلاق حرفه ای
:: G8بهبود نسبت استاد به دانشجو
: G9 تقویت برگزاری همایش ها، نشست ها و سخنرانی های علمی و پژوهشی
: G10گسترش روابط علمی و پژوهشی با مراکز علمی و دانشگاهی
: G11توسعه کمی و کیفی تجهیزات آموزشی و فناوری اطلاعات
: G12بهبود رتبه علمی پژوهشی دانشکده
تحلیل و انتخاب استراتژی مناسب:
با توجه به تحلیل این چهار عامل و شرایط حال گروه اتاق عمل استراتژی مورد قبول استراتژی تدافعی می باشد.
استراتژی تدافعی(تهدیدها × نقاط ضعف) بدین معنا که ما با دوریکردن از تهدیدهای محیطی بهدنبالِ کاهش نقاط ضعف هستیم.
راهبردها (استراتژی های)
افزایش کمیت و کیفیت کارگاه های توانمندسازی اعضای هیئت علمی
توسعه تعهد و اخلاق حرفه ای و کرامت انسانی
ارتقای کیفیت آموزش بالینی اتاق عمل، به منظور تربیت دانش آموختگان شایسته و توانمند
جذب نیروی هیئت علمی از طریق فراخوان به منظور ترمیم کادر هیآت علمی
باز تعریف فرایندهای سازمانی جهت تسهیل و تسریع امور
توسعه ی نو آوری و فناوری های آینده ساز مطابق با نیازهای جامعه و بالین در اتاق عمل
ارتقای پاسخگویی اجتماعی
تقویت روحیه نشاط، خودباوری، امید و شجاعت علمی در دانشجویان اتاق عمل
توسعه پژوهش های مبتنی بر نیازهای سلامتی جامعه
ارتقای فرایندهای تصمیم گیری مشارکتی و تحول گرا در سازمان
توسعه رشته های تحصیلات تکمیلی
حمایت خیرین سلامت در ارتقای فعالیت های های آموزشی- پژوهشی دانشکده
تقویت روابط پژوهشی با مراکز علمی و دانشگاهی
چگونگی نظام پایش و سنجش عملکرد:
این برنامه به طور سالانه از نظر میزان تحقق اهداف بررسی می گردد و همچنبن در صورت نیاز به تغییر و اصلاح با نظر کمیته تدوین برنامه قابل بررسی و بازنگری می باشد.
بهره گیری از:
برنامه استراتژیک دانکده علوم پزشکی تربت جام
برنامه ششم توسعه
سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404هجری شمسی
نقشه جامع علمی سلامت کشور
برنامه آموزش عالی حوزه سلامت
بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی