معرفی و اهداف

تعداد بازدید:۵۶

مقدمه

آموزش اثربخش مستلزم برنامه ریزی درسی است. هر گونه آموزشی، هنگامی موفق خواهد بود که هدف یا اهداف آموزشی مشخص و مطلوبی را دنبال کند و مبتنی بر اصول، فنون و مهارتهای برنامه ریزی درسی باشد. در حوزه برنامه‌ی درسی، مفاهیمی وجود دارند که وجود تعریفی از آنها خالی از لطف نیست. در منابع مختلف تعاریف مختلفی از این مفاهیم ارائه میشود که ما در ادامه به برخی از این مفاهیم اشاره میکنیم.

برنامه‌ی درسی (Curriculum): عبارت است از کلیه فعالیت های یاددهی- یادگیری به منظور تغییر رفتار یادگیرنده و ارزشیابی تحقق این تغییرات.

تدوین برنامه درسی (Curriculum development): عبارت است از فرایند گام به گام مورد استفاده برای ایجاد پیشرفت های مثبت در برنامه های درسی.

بازنگری برنامه درسی (Curriculum revision):  عبارت است از تغییر جهت یا موقعیت دادن به برنامه درسی از طریق اهداف کلی و اختصاصی، مرور محتوای موجود، تجدیدنظر در روش های آن و بازنگری در مورد اثربخشی آن.

طراحی برنامه درسی(Curriculum design): عبارت است از سازماندهی آگاهانه برنامه ی درسی در یک دوره یا کلاس درس.

برنامه‌ریزی درسی(Curriculum planning): شامل اجرای انواع مختلف استراتژی های آموزشی و روش های سازمانی میباشد که بر دستیابی به پیشرفت مطلوب فراگیر و نتایج یادگیری وی تمرکز دارد.

معرفی واحد

واحد برنامه ریزی درسی مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه، یکی از واحدهای اصلی EDC میباشد که با کمک اعضاء هیات علمی علاقمند در حوزه آموزش و وجود کارشناسان توانمند با مرور شواهد علمی و بکارگیری اصول علمی و وجود آیین نامه ها و شیوه نامه های موجود، به نهادینه سازی برنامه ریزی درسی در دانشگاه و نیز تدوین، بازنگری و طراحی برنامه های درسی با هدف بهبود کمیت و کیفیت آموزش، در چارچوب اختیارات داده شده به دانشگاه های علوم پزشکی اقدام میکند.

شرح وظایف واحد (اهداف واحد)

  • هماهنگی برگزاری جلسات تدوین برنامه ریزی استراتژیک و عملیاتی مرکز
  • پایش اجرای برنامه استراتژیک و عملیاتی مرکز
  • مشارکت در تدوین طرح دوره (Curse Plan) و طرح درس (Lesson Plan) برای گروه های آموزشی
  •  تایید برنامه های آموزشی پیشنهادی و جدید (طرح دوره، برنامه رشته تحصیلی)
  • مشارکت در تدوین مداخلات آموزشی و اصلاح فرآیند های آموزشی
  • پایش و ارزشیابی برنامه ها و مداخلات آموزشی
  •  همکاری در تدوین برنامه های آموزشی در مرکز مهارتهای بالینی و پایش و ارزشیابی برنامه ها
  •  هماهنگی با دفاتر توسعه آموزش دانشکده ها برای تشکیل کمیته های برنامه ریزی آموزشی
  • بروز رسانی صفحه وب واحد برنامه ریزی آموزشی
  • تدوین فلوچارت نحوه مشارکت مرکز در پایش و بازنگری کوریکولوم رشته های مختلف
  • جمع آوری و تهیه بانک اطلاعاتی طرح درس ها، طرح دوره ها و برنامه های آموزشی دانشکده های مختلف ترجیحا به صورت الکترونیکی
  • بسط همکاری با سایر دانشگاه های کشور در خصوص برنامه ریزی اموزشی
  • مکاتبه و پیگیری روند پیاده سازی کوریکولوم های آموزشی و برنامه های راهبردی رشته های تخصصی و تحصیلات تکمیلی از دانشکده ها

آخرین ویرایش۱۱ آذر ۱۴۰۳