معرفی و اهداف
هر سیستم و مجموعهای برای یافتن راه ارتقای کیفیت فعالیتهای خود به فرآیندی به نام «ارزشیابی» نیازمند است. ارزشیابی به زبان ساده به معنای اندازهگیری اهداف مشخص شده قبلی و قضاوت ارزشی در مورد اندازههای به دست آمده میباشد. بر اساس این قضاوت مدیران مجموعه میتوانند با تشخیص نقاط ضعف و نارساییهای موجود، برای بهبود فعالیتهای موردنظر تصمیم بگیرند؛ به نحوی که به اهداف تعیین شده نزدیک شوند.
نظام آموزشی نیز از این موضوع مستثنی نمیباشد. در این راستا واحد ارزشیابی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی تربت جام فعالیت خود را در سه حوزه به اجرا میگذارد:
الف) ارزشیابی دانشجو
در این حوزه آزمونهای کتبی و عملی در سطح دانشکدهها مورد بررسی و استانداردسازی قرار میگیرند.
ب) ارزشیابی استاد
در این حوزه کیفیت تدریس نظری و عملی اساتید از دیدگاه دانشجویان، همکاران، مدیرگروه، رییس دانشکده و ... با استفاده از پرسشنامههای طراحی شده مورد ارزیابی قرار میگیرد.
ج) ارزشیابی برنامه
در این حوزه برنامه آموزشی دانشکدهها و گروههای مختلف توسط تیم ارزیابی درونی با استفاده از پرسشنامههای استاندارد مورد بررسی قرار میگیرد. برای ارزشیابی برنامه (ارزیابی بیرونی) می توان از تیم ارزیاب خارجی نیز دعوت کرد.
زمینه های فعالیت
الف) تدوین فرآیند استانداردسازی و آنالیز آزمون
ب) انجام ارزشیابی اساتید و ارائه بازخورد
ج) برگزاری کارگاههای آموزشی در زمینه ارزشیابی برای اعضاء هیئت علمی
د) نظارت بر اجرای فرآیند ارزشیابی درونی که در دانشکدهها صورت میگیرد
ه) انجام مطالعات کاربردی در زمینه ارتقای فرآیند ارزشیابی در حوزههای موردنظر