اولویت های پژوهش در آموزش

تعداد بازدید:۲۵۰

اولویت های کمیته پژوهش در آموزش دانشکده علوم پزشکی تربت جام در سال ۱400-1401

ردیف

حیطه

موضوعات

1

حیطه برنامه ریزی درسی

ارزیابی میزان انطباق برنامه های آموزشی با اهداف آموزشی رشته و گروه

بازنگری برنامه های درسی در مقاطع مختلف آموزش علوم پزشکی و چگونگی بهینه سازی

بررسی انگیزه های آموزشی در فرایند یادگیری- یاددهی(اساتید، دانشجویان)

بررسی عوامل بازدارنده تحقق اهداف آموزشی از دیدگاه دانشجویان

عوامل کیفی و کمی موثر بر عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی

ارزشیابی و بازنگری برنامه های آموزشی ( کوریکولوم آموزشی)

بررسی مهارتهای ارتباطی دانشجویان علوم پزشکی و طراحی یک کوریکولوم درسی مبتنی بر روش های نوین آموزشی جهت ارتقای مهارتهای ارتباطی

2

ارزشیابی آموزشی

استانداردسازی روشهای نوین ارزیابی

استانداردسازی شیوه های ارزشیابی به منظور سنجش صالحیت های پایه و بالینی در گروه ههای آموزشی، در دروس تئوری و عملی

اجرای پورت فولیو برای کاربرد در آموزش بالینی

ارزشیابی کیفیت آموزشی در گروههای آموزشی پایه و بالینی

ارزیابی شایستگی و صلاحیت (competence) فارغ التحصیلان رشته های علوم پزشکی و شناسایی نقاط ضعف متناسب با نیازهای جامعه.

بررسی یا ارزیابی میزان رضایت مندی بیماران از خدمات ارائه شده توسط اعضای هیئت علمی ، دانشجویان

انجام systematic Review در حیطه تحقیقات انجام شده در حوزه آموزش پزشکی ( شناسایی مشکل ، ارائه راه حلها)

بررسی علل عدم استقبال از Log book در دانشکده ها و دانشجویان و گروههای آموزشی

ارزشیابی اساتید توسط دانشجو و کارآیی آن در بهبود فرایند آموزشی

نقش ارزیابی درونی در بهبود و ارتقاء کیفیت آموزش دانشگاهی و بررسی عوامل کاهش و افزایش تمایل به ارزیابی درونی در بین گروههای آموزش و مقایسه بین گروه ها

مهارت های ارتباطی و حرفه گرایی در ارتباط با بیماران : خودارزیابی دانشجویان علوم پزشکی

3

رهبری و مدیریت آموزشی

استانداردسازی در پذیرش عضو هیئت علمی

راهکارهای ایجاد انگیزه در اعضای هیئت علمی و دانشجویان

بررسی میزان رضایت مندی اعضای هیئت علمی در آموزش پزشکی علوم پایه و بالینی

عوامل سازمانی موثر بر شایستگی مدرس بالینی

چالش ها و مشکلات اعضای هیئت علمی در آموزش پزشکی

ارتباط کمی و کیفی بین فعالیت های آموزشی و پژوهشی و تاثیر آن در آموزش رضایتمندی دانشجویان

بررسی عوامل موثر در کاهش مشارکت اساتید در کارگاههای آموزشی

نیازهای آموزشی اعضای هیئت علمی اولویت ها راهکارها

بررسی رابطه انگیزه مدیریتی و تیپ های شخصیتی اعضای هیات علمی در مناصب مدیریتی در دانشگاه

رضایت شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی

ارتباط خودکارآمدی و انگیزه تحصیلی در بین دانشجویان علوم پزشکی

بررسی عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی و علل افت تحصیلی دانشجویان

بررسی میزان رضایت دانشجویان از امکانات آموزشی و رفاهی و اساتید

4

روش تدریس

بررسی تاثیر روش دانشجو محور بر یادگیری دانشجویان با ارائه روشهای نوآورانه وجدید

روشهای نوین آموزش بر یادگیری دانشجویان

بکارگیری آموزش گروه همتایان (Peer-teaching) بر میزان یادگیری و رضایت دانشجویان

شیوه نوین آموزش نسخه نویسی به وسیله بیمار نماsimulated patient

ارائه خالقیت در روش تدریس تئوری و بالینی متناسب با مقطع تحصیلی (برای بهبود کیفیت آموزشی

عوامل شخصیتی اخالقی و شیوه تدریس اساتید درافزایش انگیزه)

بررسی روش تدریس آموزش الکترونیکی در مقایسه با روش سنتی در علوم پزشکی

بررسی و ارزیابی شیوه آموزش اساتید و تاثیر آن در میزان یادگیری

طراحی الگو و تحول در روشهای یاد دهی یادگیری مبتنی بر رویکرهای فراشناختی در آموزش پزشکی

شیوه های آموزش مهارت های ارتباطی در آموزش علوم پزشکی

بررسی الگوهای موفق روش تدریس در ارتباط با نوع درس رشته گروه آموزش و دانشکده ها

بررسی الگوهای مختلف یادگیری در بین دانشجویان رشته های مختلف

5

اخلاق و معنویت در آموزش

بررسی نقش اخلاق در پیشبرد اهداف درمانی

اخلاق حرفه ای اساتید و دانشجویان در آموزش پزشکی

اخلاق حرفه ای در آموزش بالینی، مصونیت (مسئولیت پذیری ) جایگاه استاد و شاگرد

بررسی نقش محورهای متفاوت اجتماعی فرهنگی و دینی در ترویج و نهادینه کردن اخلاق در آموزش پزشکی

نگاهی به پیشینیه آموزش پزشکی در طب اسلامی و ایرانی

اخلاق اسلامی در آموزش پزشکی

6

مشاوره و راهنمایی

ارائه روشهای خلاقانه درمشاوره دانشجویی موثر و کارآمد

بهینه سازی روشهای مشاوره دانشجویان و تاثیر آن در یادگیری و حل مشکلات دانشجویی

7

فناوری، آموزش مجازی و بین المللی سازی

بررسی های لازم جهت شناخت وضعیت دانشگاههای سایر کشورها به منظور تدوین برنامه های همکاری با آنها در راستای بین اللملی سازی دانشگاه

نقش IT و آموزش الکترونیک در تحول و نوآوری آموزش

نقش آموزش مجازی به عنوان مهارت های عملی در آموزش پزشکی

تاثیر تکنولوژی آموزشی بر یادگیری فراگیران

یادگیری الکترونیکی در آموزش پزشکی

تاثیر تکالیف درسی الکترونیکی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان

طراحی نرم افزارهای یادگیری بالینی

8

طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی

بسته حرکت به سوی دانشگاه های نسل سوم

بسته ارتقاء نظام ارزیابی و آزمونهای علوم پزشکی

بسته توسعه راهبردی برنامه های آموزش عالی سلامت

بسته اعتلای اخلاق حرفه ای

بسته بین المللی سازی آموزش علوم پزشکی

بسته توسعه آموزش مجازی در علوم پزشکی

بسته اعتباربخشی موسسات و بیمارستان های آموزشی

بسته توسعه و ارتقای زیرساختهای

آخرین ویرایش۲۲ اسفند ۱۴۰۰