احکام نماز بیماران

تعداد بازدید:۹۳۱۸

اهمیت نماز

۱ - در عظمت نماز همین اندازه بس که حضرت ابراهیم علیه السلام بعد از رسیدن به مقام نبوت و رسالت و خُلَّت و امامت ، در جوار خانه خدا از خداوند متعال خواست :
«رَبِّ اجْعَلْنِى مُقِیمَ الصَّلوةِ وَمِنْ ذُرِیَّتى»؛
( پروردگارا مرا اقامه کننده نماز قرار بده و ذریّه مرا ) .
۲ - در عظمت نماز همین اندازه کفایت مى‏کند که جامع‏تر از نماز بین عبادات ، عبادتى یافت نمى‏شود ، زیرا این عبادتى است مشتمل بر عبادت فعلى و بر عبادت قولى ، و عبادت فعلى آن شامل افعال عبادى از رکوع و سجود و قیام و قعود است ، و عبادت قولى آن شامل قرائت و ذکر و جامع جمیع معارف الهیّه از تسبیح و تکبیر و تحمید و تهلیل که ارکان اربعه معارف حضرت حقّ سبحانه و تعالى است ، و مشتمل است بر تمام عبادات ملائکه مقرّبین ، که عدّه‏اى از آنها عبادتشان در قیام است و عدّه‏اى در قعود و جمعى در رکوع و جمعى در سجود .
از حضرت صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند : بعد از معرفت خدا چیزى را افضل از این صلوات پنجگانه نمى‏دانم .

آداب نماز

انسان مواظب باشد که به عجله و شتاب‏زدگى نماز نخواند ، و در حال نماز به یاد خدا و با خضوع و خشوع و وقار باشد و متوجّه باشد که با چه کسى سخن مى‏گوید و خود را در مقابل عظمت و بزرگى خداوند عالم ناچیز ببیند .
و نیز باید نمازگزار توبه و استغفار نماید و گناهانى را که مانع قبول شدن نماز است مانند حسد ، کبر ، غیبت ، خوردن حرام ، آشامیدن مسکرات ، ندادن خمس و زکاة و بلکه هر معصیتى را ترک کند .
و همچنین سزاوار است کارهایى را که ثواب نماز را کم مى‏کند به جا نیاورد ، مثلا در حال خواب آلودگى و خوددارى از بول به نماز نایستد و در موقع نماز به آسمان نگاه نکند ، و کارهایى را که ثواب نماز را زیاد مى‏کند به جا آورد ، مثلا انگشتر عقیق به دست کند و لباس پاکیزه بپوشد و شانه و مسواک کند و خود را خوشبو نماید .
و اما اشاره به بعضى احکام نماز که در بیمارستان‏ها بیشتر مورد نیاز است :
بیمارى گاهى مانع از انجام قیام ( ایستادن ) یا نشستن یا رکوع یا سجده یا قرائت در نماز مى شود . در مسائل زیر شما را با احکام مسائل فوق آشنا مى‏نماییم .

کسى که نمى‏تواند بایستد

وظیفه کسى که نمى‏تواند بایستد آن است که نشسته نماز را بخواند و این مساله تفصیلى دارد که در چند مساله زیر به آن اشاره مى‏شود .

کسى که فقط در بعضى رکعات‏ یا قسمتهاى نماز بتواند بایستد

در این صورت واجب است که قیام کند تا موقعى که احساس نمود که دیگر توانائى بر قیام را ندارد ، در آن موقع بنشیند و اگر در حالى که نشسته احساس کرد که قدرت بر ایستادن دارد به همان مقدار که توانست بایستد ولى تا بدنش آرام نگرفته ، نباید قرائت و اذکار واجب نماز را بگوید .

تکیه کردن بر عصا یا دیوار در حال ایستادن‏

در صورتى که از روى ناچارى باشد اشکالى ندارد ولى در حال اختیار بنابر احتیاط واجب به دیوار و عصا و مانند اینها تکیه نکند .

نماز با قیام بدون رکوع و سجود اختیارى یا نماز نشسته با رکوع و سجود

اگر نماز گزار وقتى که ایستاده نماز بخواند نمى‏تواند خم شده و رکوع و سجود نماید و مجبور است به جاى رکوع و سجود با سر اشاره کند ولى در صورتى که نشسته نماز بخواند مى‏تواند خم شده و رکوع و سجود انجام دهد ، این مسأله دو صورت دارد :
۱ - اگر متمکن از قیام است ولى متمکن از رکوع ایستاده نیست ، باید نماز را ایستاده بخواند و براى رکوع اشاره نماید ، و بنابر احتیاط واجب نماز را با رکوع نشسته اعاده نماید .
۲ - اگر متمکن از رکوع و سجود هر دو نباشد، باید ایستاده نماز بخواند و براى رکوع و سجود اشاره نماید .

رکوع در نماز نشسته‏

حدّ رکوع در نماز نشسته آن است که به مقدارى خم شود که صورت مقابل زانوها قرار بگیرد ، و بهتر آن است که به قدرى خم گردد که کمرش صاف شود .
در ضمن گذاشتن کف دست روى زانو در رکوع استحباب داشته و واجب نیست . لذا مى‏تواند کف دست خود را روى تخت یا روى زمین بگذارد .

کسى که قدرت بر ایستادن‏ و نشستن ندارد

وظیفه چنین کسى آن است که نماز خود را خوابیده بخواند و کیفیت رو به قبله خوابیدن به این صورت است :
باید دراز کشیده و در حال نماز به پهلوى راست طورى بخوابد که جلوى بدن او (و صورت او) رو به قبله باشد و در صورتى که نتواند به پهلوى راستش بخوابد ، به پهلوى چپ بخوابد و باز صورتش رو به قبله باشد و اگر نتوانست بر دو طرف بخوابد بر پشت خوابیده و کف پاهایش را رو به طرف قبله نماید و بنابر احتیاط واجب باید با سرش در حدّ امکان براى رکوع و سجود اشاره کند ( سرش را پائین آورد ) و احتیاط واجب این است که براى سجده سرش را براى اشاره پائین‏تر از اشاره براى رکوع بیاورد و در صورتى که نتواند با سرش اشاره کند باید با چشمانش اشاره کند .

کسى که قدرت بر رکوع ندارد

قبل از بیان این مساله به معنى رکوع شرعى و عرفى اشاره مى‏کنیم :
رکوع شرعى آن است که در هر رکعت بعد از قرائت باید به اندازه‏اى خم شود که سر انگشتها به زانو برسد و احوط آن است که بتواند دست را به زانو بگذارد .
رکوع عرفى آن است که مقدارى خم شود تا در عرف بگویند رکوع نموده ولو به اندازه رکوع شرعى خم نشده است .
هرگاه نمازگذار نتواند به اندازه رکوع شرعى خم شود باید به چیزى تکیه دهد و رکوع شرعى را به جا آورد ، و اگر موقعى هم که تکیه داده نتواند رکوع شرعى را به جا آورد، در صورتى که متمکّن از رکوع عرفى است ، بنابر احتیاط واجب باید رکوع عرفى را به جا آورد ، و با سر خود هم در حال قیام اشاره به رکوع بنماید .

کسى که قدرت بر سجده کامل ندارد

کسى که نمى‏تواند پیشانى را به زمین برساند باید به قدرى که مى‏تواند خم شود ، و مهر یا چیز دیگرى را که سجده بر آن صحیح است روى چیز بلندى گذاشته و طورى پیشانى را برآن بگذارد که بگویند سجده کرده است ، ولى باید کف دستها و زانوها و انگشتان پا را به طور معمول به زمین بگذارد .
و اگر چیز بلندى نباشد که مهر یا چیز دیگرى که سجده بر آن صحیح است روى آن بگذارد ، لازم است که مهر یا چیز دیگر را با دست بلند کرده و بر آن سجده نماید ، و در صورتى که خودش نتواند ، دیگرى بلند کند و او بر آن سجده نماید .

نماز روى صندلى‏

در فرض سؤال باید سطح میزى که سر را براى سجده روى آن مى‏گذارد پایین باشد مثلاً روبروى پاهاى او قرار گیرد . مهر را روى آن قرار دهد و بر روى آن سجده نماید .
ولى چنانچه قدرت ندارد بر میزى که سطح آن به این مقدار پایین است سجده نماید بلکه فقط مى‏تواند بر روى میزى سجده نماید که سطح آن مثلاً روبروى سینه اوست به علت مریضى یا درد کمر و ... در این صورت بنابر احتیاط واجب یک بار نماز را به همین کیفیت بخواند و یک بار نماز را با سجده به اشاره سر بخواند ، و چنانچه براى سجده حتى در این حد سطحى که مثلاً روبروى سینه قرار دهد و بر آن سجده کند هم قدرت ندارد و فقط مى‏تواند نماز با سجده با اشاره به جا آورد باید نمازش را با سجده به اشاره به جا آورد .

کسى که قدرت بر قرائت‏ و حرف زدن ندارد

در صورتى که نمازگزار در اثر بیمارى یا جراحى صورت نمى‏تواند حرف زده یا حروف را به صورت صحیح ادا کند ، باید به هر طور که مى‏تواند نماز خود را قرائت نموده و کلمات آن را ادا نماید و اگر به هیچ صورت نمى تواند قرائت کند باید در قلب خود بگذراند و زبانش را حرکت دهد وبه انگشت هم به آن اشاره کند .

اکتفاء به یک سبحان اللَّه براى مریض‏

شخص بیمار در رکوع و سجده نماز مى‏تواند به جاى سه بار سبحان اللَّه به یک بار گفتن اکتفا نماید .

آخرین ویرایش۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰