شرح وظایف حراست
شرح وظایف حراست
-
حفاظت از اطلاعات، اسناد، پرسنل و اماکن تحت پوشش سازمان، به منظور جلوگیری از هر گونه تهدید و خطرات احتمالی
-
کسب و پرورش اطلاعات و اخبار سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... سازمان و انعکاس بموقع آنها به مسئولین ذیربط
-
کشف و پیگیری تخلفات صنفی ، عمومی، فنی ، اداری و مالی و ... و ارائه گزارش آن به مدیر دستگاه و مراجع ذی صلاح
-
ارائه مشورت های امنیتی و خدمات اطلاعاتی لازم به رئیس سازمان و ارائه اطلاعات به مسئولین ذی صلاح سازمان، حسب نیاز و تشخیص
-
تعیین مشاغل حساس سازمان، بر اساس خط مشی ابلاغی حراست مرکزی
-
بررسی صلاحیت و اعلام نظر در مورد انتصاب کارکنان در مشاغل حساس
-
بررسی صلاحیت و اعلام نظر در مورد پرسنل اعزامی به خارج از کشور و توجیه حفاظتی آنان و نیز پرسنلی که با اتباع بیگانه ارتباط دارند
-
نظارت و بازرسی بر نحوه اجرای مناقصه ها و مزایده ها و بررسی صلاحیت و اعلام نظر در مورد پیمانکاران و شرکت های طرف قرارداد با دستگاه
-
ایجاد سیستم اطلاع رسانی برای دریافت گزارشهای مردمی به طور مستمر و تجزیه و تحلیل آنها و اتخاذ تدابیر لازم
-
تهیه، ابلاغ و اجرای طرحها و دستورالعمل های حفاظت از اماکن و تاسیسات سازمان بمنظور جلوگیری از بروز هر گونه خطر و تهدید امنیتی
-
تهیه، ابلاغ و اجرای طرح ها و دستورالعمل های حفاظت از اسناد و مدارک طبقه بندی شده سازمان به منظور تضمین حیطه دسترسی و جلوگیری از افشاء غیر مجاز آنها
-
پیش بینی و پیشگیری از تحرکات ضد امنیتی از قبیل تجمع، اعتصاب، اغتشاش و تظاهرات در اماکن تحت پوشش سازمان، با هماهنگی حراست مرکزی
-
شناسایی عوامل و عناصر ایجاد کننده نارضایتی، بررسی و تحلیل آنها و گزارش موارد به مراجع ذی صلاح
-
پیشگیری از نفوذ و مقابله با توطئه های عوامل ضد انقلاب داخلی و خارجی در سازمان، بر اساس سیاست ها و دستورالعمل های ابلاغ شده از طریق حراست مرکزی
-
کنترل و نظارت بر حضور و اشتغال اتباع خارجی در سازمان، بر اساس ضوابط اعلام شده از طریق حراست مرکزی و مقررات عمومی کشور
-
صدور کارت شناسایی برای کارکنان و مجوز تردد برای مراجعان به سازمان و اتخاذ تدابیر لازم به منظور پیشگیری از هر گونه سوء استفاده و جعل در مدارک مذکور و ترددهای غیر مجاز
-
کنترل و نظارت بر تردد کارکنان و مراجعان در اماکن و تاسیسات طبقه بندی شده سازمان
-
طبقه بندی اماکن و تأسیسات سازمان، از نظر حفاظت فیزیکی، برابر مقررات مصوب مربوط، با هماهنگی مراجع ذی صلاح
-
ایجاد دبیرخانه و بایگانی محرمانه به منظور دریافت، ثبت و صدرو کلیه نامه ای طبقه بندی شده سازمان و انجام امور مربوط به کشف رمز،تلگراف، تلکس و فاکس
-
تشکیل پرونده حفاظتی برای کارکنان و مدیران سازمان و ایجاد بایگانی محرمانه در این زمینه
-
تهیه شناسنامه محیطی سازمان و بهنگام نمودن اطلاعات آن در فواصل زمانی مناسب
-
بررسی و تجزیه و تحلیل فعالیتهای حراستهای تابعه و جمع بندی آنها به منظور تهیه بولتن در فواصل زمانی مناسب، جهت ارائه به مقامات و مراجع ذیصلاح و ذی ربط و ارائه گزارش عملکرد ماهانه به حراست مرکزی
-
آموزش مدیران و کارکنان سازمان، در زمینه های حفاظتی، اطلاعاتی و مقابله با حوادث غیر مترقبه از طریق تشکیل کلاس، انتشار جزوات آموزشی، نمایش فیلم و ...
-
ارائه پاسخ به استعلامات سایر ارگان های ذیصلاح، طبق دستورالعمل های ابلاغی
-
شناسایی عناصر متعهد و تلاش برای رشد و ابقای آنان در مشاغل حساس و جلوگیری از نفوذ و رشد عناصر معاند به مجموعه اداری
-
نظارت بر نحوه اجرای قوانین، مقررات، مأموریت ها و برنامه های دستگاه
-
ارتباط با مراجع قضایی در خصوص تعقیب و پیگیری تخلفات عمومی و امنیتی
-
بررسی نتایج اقدامات سازمان متبوع برای ارائه به سلسله مراتب