تغذیه

تعداد بازدید:۶۳۷

 

           معرفی مسئول تغذیه

              نام مسئول: سرکار خانم مژده بهادری

                            کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

              وظایف مسئول واحــد تغــذیه

  1. تعامل و هماهنگی با مدیریت بیمارستان جهت ارتقاء کیفیت خدمات بخش تغذیه
  2. تهیه و تدوین برنامه عملیاتی واحد تغذیه
  3. پیگیری مشکلات اعلام شده توسط کارشناس تغذیه معاونت و یا ناظرین وزارت بهداشت طی بازدید های دوره ای و اتخاذ راهکارهای مناسب جهت رفع آن ها با همکاری مراجع ذیربط
  4. تشکیل کمیته تغذیه و برگزاری جلسات منظم طرح و بررسی مشکلات موجود و افزایش هماهنگی و همکاری اعضاء تیم درمان (پزشکان، مدیریت خدمات پرستاری و مشاورین و کارشناسان تغذیه) در اجرای برنامه های تغذیه بالینی در موضوعات مربوطه
  5. حضور فعال و موثر در کمیته بهبود کیفیت بیمارستان جهت ارتقاء و ساماندهی خدمات تغذیه بیمارستان
  6. شرکت در جلسات مناقصه و نظارت بر عقد قرارداد های غذا از جهت رعایت ضوابط بخش تغذیه توسط پیمانکار (در موارد واگذاری خدمات)
  7. آگاهی، تسلط کامل و آموزش برنامه اعتبار بخشی، استانداردها و فرآیندهای خدمات غذایی و سایر دستورالعمل های ذیربط به کارکنان واحد
  8. اجرای برنامه اعتباربخشی واحد تغذیه بیمارستان
  9. پیگیری رفع نواقص سنجه ها در اعتبار بخشی دوره های گذشته
  10. مدیریت، سرپرستی، نظارت، ارزیابی کیفی- دوره ای فعالیت های واحد خدمات غذایی و واحد مشاوره تغذیه و ر‍ژیم درمانی و تقسیم وظایف کارکنان تحت سرپرستی
  11. برآورد نیروی انسانی مورد نیاز بخش تغذیه منطبق با استانداردهای نیروی انسانی و تلاش جهت تامین نیروی انسانی لازم و کافی برای بیمارستان از طریق مراجع ذیربط
  12. تهیه گزارش های رضایت سنجی کارکنان و بیماران بستری از خدمات غذا و مشاوره تغذیه با همکاری دفتر بهبود کیفیت و ارائه به مقام مافوق و برنامه ریزی جهت بهبود مستمر و ارتقاء کیفیت خدمات
  13. تلاش در اجرای ضوابط بخش تغذیه به بهترین نحو ممکن و نظارت مستمر بر نحوه پیاده سازی آن
  14. جلوگیری از ورود و توزیع غذا برای بیماران از مراکز تهیه و طبخ غذا یا دیگر بیمارستان هایی که فاقد کارشناس تغذیه ناظر بوده و یا زنجیره گرم بطور کامل در انتقال غذا رعایت نشده است.
  15. تهیه و تکمیل چک لیست امتیازدهی شرکت های خصوصی پیمانکاری طبخ و توزیع غذا بر اساس مفاد قرارداد با همکاری کارشناس تغذیه خدمات غذایی و واحد بهداشت محیط (در موارد غیر خودگردانی)
  16. هماهنگی و پایش اجرای دستورالعمل ها برای ارزیابی تغذیه ای(اولیه و تخصصی)، اعتباربخشی بخش تغذیه بیمارستان و حمایت های تغذیه ای
  17. امور نظارت و ساماندهی در امور غذا خدمات غذایی
  18. نیازسنجی و پیش بینی راهکارهای تامین مکمل های بیمارستانی و محلول های تجاری مورد نیاز بیماران با تعامل مشاور تغذیه و رژیم درمانی و ارسال لیست مکمل ها و محلول های مورد نیاز به معاونت درمان جهت انجام اقدامات لازم برای تسهیل دسترسی به آن ها
  19. به روز رسانی و تامین تجهیزات بخش تغذیه شامل آشپزخانه، اتاق های تغذیه, انبارها و کلینیک تغذیه بیمارستان و تدارکات مربوطه با همکاری واحد بهداشت محیط
  20. برنامه ریزی جهت حسن اجرای تامین، حفظ کیفیت و ترکیب تغذیه ای و سلامت وعده های غذایی در نوبت های کاری بیمارستان (مانند شیفت شب و ...) با همکاری واحد بهداشت محیط
  21. نظارت بر بودجه خدمات غذایی ، قراردادهای غذا ، نوشیدنی ها و میان وعده ها
  22. انجام مشاوره تغذیه و رژیم درمانی بیماران بستری و سرپایی در کلینیک سرپایی تغذیه بیمارستان
  23. گذراندن دوره های آموزشی مرتبط با حیطه کاری بویژه موضوعات تغذیه بالینی
  24. انجام تحقیق و مطالعات و استفاده از شواهد و تجربیات موجود جهت ارتقاء کیفیت خدمات در بیمارستان با همکاری کارشناسان تغذیه و سایر پرسنل مرتبط
  25. نظارت و کنترل کلیه بروشورهای آموزشی تغذیه تهیه شده برای بیماران سرپایی و بستری از جهت صحت و انطباق با پروتکل ها و مبانی تغذیه
  26. برگزاری جلسات توجیهی/آموزشی برای پزشکان و پرسنل پرستاری با همکاری کارشناسان تغذیه بیمارستان و هماهنگی با کارشناس مسئول ستاد دانشگاه
  27. هماهنگی با رابطین آموزشی بیمارستان جهت اخذ مجوزهای مربوطه در برگزاری دوره های آموزشی
  28. انجام هماهنگی های لازم برای ایجاد امکان ورود اطلاعات تغذیه ای مورد نیاز کارشناسان و مشاورین تغذیه از بیماران در برنامه سیستم مدیریت اطلاعات بیمارستانی(HIS) و تنظیم شاخص های تغذیه ای بیماران بستری براساس موارد تعریف شده توسط گروه تغذیه بالینی وزارت بهداشت
  29. بارگزاری اطلاعات غذایی و تغذیه ای در سایت یا شبکه الکترونیک بیمارستان
  30. هماهنگی و پایش اجرای دستورالعمل ها برای ارزیابی تغذیه ای(اولیه و تخصصی)، اعتباربخشی بخش تغذیه بیمارستان و حمایت های تغذیه ای زیر نظر رئیس بخش تغذیه
  31. تهیه و ارائه گزارش عملکرد دوره ای و مقادیر شاخص ها به رئیس  بخش تغذیه و ارائه راهکارهای مناسب جهت رفع مشکلات موجود
  32. تکمیل فرم های ارزیابی تخصصی تغذیه ای، تنظیم رژیم غذایی و ارائه مشاوره به بیماران به دنبال ارزیابی اولیه پرستار و یا درخواست مشاوره پزشکان
  33. تکمیل فرم های ارزیابی تخصصی تغذیه ای، تنظیم رژیم غذایی و ارائه مشاوره ویژه و مستقیم به بیماران مبتلا به: دیابت، فشار خون بالا و بیماریهای قلبی عروقی، سرطان ها، سوختگی، سکته، نارسایی حاد کلیه، همودیالیز، سیروز کبدی، پیوند اعضاء، زخم بستر، سوء تغذیه و سوء جذب، بیماری های نورولوژیک منجر به اختلال بلع، جراحی شکمی، پنومونی، بیماری انسدادی مزمن ریه(COPD)، بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه، ضربه به سر، ناتوانی در تغذیه دهانی به هر دلیل
  34. راند روزانه بخش ها جهت شناسایی بیماران واجد شرایط دریافت رژیم غذایی مطابق دستورالعمل های اجرایی وزارت بهداشت
  35. پیگیری روند تغذیه بیمار بستری بر اساس سیر درمان و بهبود بیمار بستری و تکمیل فرم پیگیری تغذیه ای بیمار
  36. پیگیری موارد نامطلوب (کامل نخوردن غذا، نرسیدن بموقع غذا، ناقص بودن ترکیب تغذیه ای غذا، طبخ نامطلوب غذا و ...) از بیمار، همراه بیمار، کادر پرستاری یا به استناد موارد ثبت شده در پرونده بیمار
  37. نظارت برحسن اجرای برنامه های غذایی تنظیم شده برای بیماران رژیمی
  38. نظارت بر ارائه صحیح غذای رژیمی به بیماران با توجه به رژیم خاص تجویز شده برای جلوگیری از خطا در تحویل غذاهای رژیمی به بیماران
  39. سنجش رضایت بیماران بستری بر اساس فرم های وزارت بهداشت در ارتباط با مشاوره تغذیه و برنامه ریزی جهت بهبود مستمر و ارتقاء کیفیت خدمات
  40. ارجاع بیماران بستری نیازمند مراقبت تغذیه ای پس از ترخیص به کلینیک ، برای پیگیری روند تغذیه
  41. آموزش پرستاران در خصوص نحوه تکمیل اطلاعات تغذیه ای بیماران بستری در فرم های مراقبت پرستاری
  42. بکارگیری مکملهای بیمارستانی و محلول های تجاری جهت بیماران واجد شرایط
  43. نظارت بر نحوه استفاده پرستاران از محلول های تجاری برای گاواژ بیماران
  44. تنظیم فرمول محلول گاواژ بیماران در صورت عدم دسترسی به محلول‌های از پیش آماده تجاری

  1. تنظیم فرمول محلول تغذیه وریدی بیماران در صورت عدم دسترسی به محلول‌های از پیش آماده تجاری ]محلول‌های وریدی کامل (all in one) یا از محلول‌های جداگانه تجاری موجود با نسبت‌های مناسب تهیه می شود و یا در صورت وجود امکانات باید طبق نظر متخصص یا کارشناس تغذیۀ بالینی و توسط داروساز بالینی در اتاق تمیز (Clean Room) ساخته شود. در صورتی که محلول‌های وریدی طبق نظر کارشناس یا متخصص تغذیه نیاز به رقیق‌سازی داشته باشند این کار نیز توسط داروساز بالینی انجام خواهد شد. بنابر این داروساز بالینی تهیه و آماده سازی محلو‌های وریدی؛ ارزیابی و مشاوره در خصوص تداخلات داروها و محلول‌های وریدی و پرستار وظیفه انفوزیون محلول‌های وریدی، مشاهده و گزارش وضعیت بهبود بیمار را بعهده دارد. [
  2. دارا بودن مهارت تفسیر داده های آزمایشگاهی در بیماری های مرتبط با تغذیه و تنظیم رژیم غذایی بر اساس
  3. تشکیل جلسات توجیهی- آموزشی تغذیه برای پرسنل درمانی
  4. هماهنگی و پایش برنامه های آموزشی برای کارکنان و سنجش اثربخشی آنها 
  5. آموزش به بیمار و همراهان در خصوص تداخلات غذا با داروهای مصرفی بیمار
  6. نظارت و کنترل ثبت و سازماندهی اولیه آمار روزانه غذا و ارائه به آشپزخانه با کمک ناظر غذا و با استفاده از سیستم اطلاعات بیمارستان(HIS)
  7. نظارت بر استقرار مراحل مرتبط HACCP با تغذیه که توسط واحد بهداشت محیط در خدمات غذایی اجرا می شود در محدوده سنجه های اعتبار بخشی بخش تغذیه با استفاده از چک لیست
  8. نظارت بر مراحل مختلف فرآیند خدمات غذایی از بعد تغذیه ای از قبیل مواد غذایی خریداری شده، انتقال مواد غذایی خام یا فرآوری شده، انبارسازی، آماده سازی،طبخ، نگهداری غذای آماده، توزیع غذا و میان وعده ها (جنبه های بهداشت محیط موارد فوق بر عهده واحد بهداشت محیط است) با استفاده از چک لیست
  9. تهیه و تنظیم برنامه و منوی غذایی بیماران مطابق با اصول تغذیه ای با مشارکت سرآشپز دوره دیده زیر نظر رئیس بخش تغذیه 
  10. برنامه ریزی و کدبندی غذاهای رژیمی برای سرو و توزیع غذاها به تفکیک بیماران
  11. تهیه و تنظیم برنامه میان وعده بیماران، حداقل برای گروه های آسیب پذیر (کودکان، مادران باردار، بیماران دیابتیک، سالمندان و ...)
  12. تهیه و تنظیم برنامه غذایی کارکنان مطابق با اصول تغذیه ای
  13. تهیه و نصب لیست غذا و دستورات غذایی لازم در محل مشخص و در دسترس رئیس بخش تغذیه، نماینده پیمانکار و سرآشپز
  14. مدیریت و اتخاذ تدابیر لازم جهت تامین غذای بیماران تازه بستری شده و همراهان بیماران
  15. نظارت بر سرو غذا در رستوران و پیگیری کمبود ها و مشکلات موجود  با استفاده از چک لیست
  16. نظارت بر نحوه استفاده از وسایل و ابزار آشپزخانه، رستوران، آبدارخانه و بخش ها و پیگیری کمبود ها و مشکلات موجود  با استفاده از چک لیست
  17. نظارت بر برچسب گذاری غذاهای رژیمی 
  18. نظارت بر توزیع درست غذای رژیمی برای بیماران
  19. توزین تصادفی غذاهای توزیع شده برای بیماران
  20. نمونه برداری تصادفی از مواد غذایی و ارسال آن به آزمایشگاه مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه جهت تائید قابلیت مصرف آن
  21. تنظیم فرم و اجرای رضایت سنجی بیماران بستری از خدمات غذا و اقدام جهت بهبود مستمر و ارتقاء کیفیت خدمات
  22. نظارت بر کارآبدارها در بخش ها و پیگیری کمبود ها و مشکلات موجود  با استفاده از چک لیست
  23. نظارت بر مواد غذایی و تنقلات بوفه بیمارستان منطبق با اصول تغذیه ای و ضوابط وزارت بهداشت و پیگیری موارد عدم انطباق با استفاده از چک لیست
  24. نظارت بر کار متصدی (ناظر) غذا
  25. تنظیم و کنترل بودجه خدمات غذایی، قراردادهای غذا ، نوشیدنی ها و میان وعده ها
  26. گذراندن دوره های آموزشی منظم و ادواری مرتبط با حیطه کاری
  27. هماهنگی و اجرای برنامه های آموزشی و سنجش اثربخشی آنها در کارکنان خدمات غذایی
  28. نظارت و پایش باقیمانده مواد غذایی و ضایعات و کنترل هزینه های ناشی از آن

آخرین ویرایش۰۴ اسفند ۱۴۰۰