اتاق عمل

تعداد بازدید:۱۰۹۱

مسئول بخش : فرشته کشتمندی کاردان بیهوشی

شرح وظایف کارشناس اتاق عمل:

  1. دریافت دستور و برنامه تقسیم کار از سرپرستار اتاق عمل
  2. اطمینان یافتن از سالم بودن و کارایی دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز جهت عمل جراحی قبل از شروع عمل ( شامل : ساکشن، دستگاه الکتروکوتر، چراغ سیالیتک و ....) و گزارش هر گونه نقص یا خرابی
  3. اطلاع از وجود لوازم و امکانات مورد نیاز اعمال جراحی و گزارش موارد ناکافی  و کمبود ها و نقایص
  4. کنترل پرونده بیمار و آماده کردن اتاق عمل با توجه به نوع عمل جراحی
  5. کنترل و اطمینان از استریل بودن لوازم و بسته های وسایل
  6. ایفای نقش سیار قبل از عمل:

برقراری ارتباط با بیمار / کنتر بیمار از نظر آمادگی جسمی و روانی جهت عمل جراحی / کنترل نام بیمار با پرونده و لیست عمل و دستبند مشخصات / هدایت بیمار به تخت عمل / قرار دادن بیمار به روی تخت به نحوی که هیچگونه صدمه ای به وی وارد نگردد و پوشش او حفظ شود.

  1. تنظیم تخت جراحی و چراغ ها بر حسب نوع و ناحیه عمل و قرار دادن کلیه دستگاه ها و تجهیزات در اطراف تخت  جراحی بر طبق قابلیت دسترسی و نیاز
  2. ایفای نقش سیار حین عمل:

 حضور در تمام طول عمل و اشراف بر محیط و اتفاقات و وضعیت بیمار/  کمک به پرستار اسکراب  و و جراحان در پوشیدن گان و دستکش و ... / باز نمودن پوشش های اولیه بسته های استریل و نخ ها و سایر وسایل و در اختیار گذاردن آن ها / پرپ منطقه عمل با توجه به همگن بودن جنسیت / شمارش و ثبت نخ ، گاز و لانگاز ، درن و ... به همراه تیم جراحی و جمع آوری آن ها پس از استفاده / کنترل رعایت نکات استریل در حین عمل / پیش بینی نیاز مندی های گروه جراحی و آماده نمودن آن ها / توجه و تشخیص تغییر در وضعیت بیمار ، گزارش به تیم و تامین نیاز وضعیت جدید در جهت اصلاح تغییر به وجود آمده / نگهداری و جمع آوری نمونه بر طبق سیاست بیمارستان و ثبت مشخصات بر روی ظرف حاوی نمونه و گزارشات مربوط به آن و فرستادن آن به آزمایشگاه بر طبق دستور العمل و دریافت رسید.

  1. ایفای نقش سیار پس از پایان عمل:»

کمک در پانسمان محل جراحی / برداشتن پوشش ها و آماده نمودن بیمار جهت انقال ب ریکاوری /  تکمیل نمودن کلیه گزارشات و موارد ثبتی که از ابتدای عمل ثبت گردیده بود / خارج نمودن وسایل موبوط به عمل جراحی قبلی و آماده نمودن اتاق جهت عمل بعدی

 

  1. ایفای نقش اسکراب در حین عمل :

دست شستن بر طبق دستور العمل / پوشیدن گان و دستکش استریل / پوشاندن میزها با پوشش استریل و قرار دادن وسایل و لوازم به شکل استریل / شمارش و کنترل کلیه وسایل و لوازم مصرف شده در شروع و در طول و پایان عمل به همراه فرد سیار / کنترل لوازم جراحی درون ستهای جراحی قبل از عمل بر طبق شناسنامه هر ست جراحی / کمک در شستن نهایی پوست بیمار و پوشاندن بیمار با پوشش های استریل / نظارت بر رعایت نکات استریل توسط تیم جراحی در طول عمل

  1. ایفای نقش اسکراب در پایان عمل:

کمک به پانسمان محل عمل / گزارش کلیه اقدامات انجام شده و وسایل متصله به بیمار به مسئول ریکاوری / جمع آوری وسایل مورد استفاده و انتقال آۀن ها به مرکز استریلیزاسیون بر حسب سیاست بیمارستان

شرح وظایف کارشناس بیهوشی :

  1. دریافت دستور و برنامه تقسیم کار از سرپرستار اتاق عمل
  2. اطمینان یافتن از سالم بودن و کارایی دستگاه ها و تجهیزات بیهوشی قبل از شروع هر شیفت کاری( شامل: دستگاه های بیهوشی، ساکشن، مانیتور، پالس اکسیمتر و ...) وگزارش هر گونه نقص یا خرابی
  3. اطلاع از وجود داروهای مورد نیاز و امکانات بیهوشی موجود و گزارش موارد ناکافی یا کمبودها
  4. آماده نمودن کلیه دستگاه ها و لوازم مورد نیاز بیهوشی طبق لیست عمل جراحی
  5. بررسی پرونده بیمار و گرفتن اطلاعات لازم از وضعیت او و اطمینان از کامل بودن مدارک پزشکی مورد نیاز ( مانند: اجازه عمل، آزمایشات ضروری، نوار قلب، مشاوره، آماده بودن خون ، عدم داشتن وسایل مصنوعی و زیورالات و ...)
  6. کنترل نام بیمار با پرونده و لیست عمل و دستبند مشخصات
  7. صحبت با بیمار و دادن توضیحات لازم و آرام نمودن بیمار
  8. آماده کردن اولیه بیمار برای بیهوشی یا بی حسی
  9. کمک به متخصص بیهوشی در امور مختلف از جمله هوشبری و احیای قلبی ریوی و ...
  10. تزریق دارو ها، خون یا فرآورده های خونی به بیمار مطابق با دستورات متخصص بیهوشی
  11. مراقبت قلبی و تنفسی مداوم از بیمار در طول عمل
  12. کنترل بیمار بعد از عمل در ریکاوری و بیدار کردن و انجام مراقبت های لازم از بیمار
  13. انجام مراقبت های ویژه از بیماران بد حال

شرح وظایف کمک پرستار :

  1. دریافت دستور و برنامه تقسیم کار از سرپرستار اتاق عمل
  2. تامین نیاز های اولیه مددجو بر حسب صلاح دید مسئول مربوطه ( دادن لگن و نظافت اطراف بیمار)
  3. کمک به بیمار در حرکت و نقل و انتقالات ( انتقال به ویلچر، برانکارد و تخت)
  4. آماده کردن وسایل لازم ،تخت و برانکارد
  5. جمع آوری ست ها بعد از عمل و شست و شو، گندزدایی، خشک کردن و ارسال به csr
  6. ارسال البسه آلوده به رختشویخانه و تحویل آن بعد از شست و شو
  7. گندزدایی تخت، ویلچر، برانکارد بعد از هر بیمار
  8. انجام سایر وظایف محوله طبق دستور مقام مافوق

شرح وظایف مسئول csr :

  1. دریافت دستور و برنامه تقسیم کار از سرپرستار اتاق عمل
  2. چک دستگاه اتوکلاو در ابتدای هر شیفت
  3. پکینگ و استریل کردن ست های مورد نیاز اعمال جراحی
  4. استریل کردن گاز و لانگاز مورد نیاز اتاق عمل و سایر بخش ها

شرح وظایف منشی :

  1. دریافت دستور و برنامه تقسیم کار از سرپرستار اتاق عمل
  2. ثبت HIS بیماران و آمار اعمال جراحی
  3. تهیه تجهیزات اتاق عمل و دارو ها
  4. چیدمان تجهیزات و اوراق
  5. چک تاریخ داروها و لوازم مصرفی اتاق عمل

شرح وظایف خدمات :

  1. دریافت دستور و برنامه تقسیم کار از سرپرستار اتاق عمل
  2. نظافت اتاق های عمل و ریکاوری
  3. نظافت راهروها، رختکن و اتاق های استراحت و استیشن
  4. نظافت آبدار خانه، سینک ها، سرویس بهداشتی و تی شور خانه
  5. گرد گیری درب و پنجره ها
  6. برچسب گذاری زباله و انتقال به زباله سوز
  • شماره تماس 6-52542503-051

      داخلی 461-460

تجهیزات و امکانات اتاق عمل مهر مادر

 

تخت اتاق عمل 3 عدد

تخت احیا نوزاد 1 عدد

دستگاه بیهوشی 3 عدد

مانیتورینگ 6 عدد

مانیتورینگ پرتابل 1 عدد

ساکشن هر اتاق 2

ساکشن سانترال 9 عدد

اکسیژن سانترال 6 عدد

کپسول اکسیژن و N2O

وارمر 3 عدد

وارمر خون2  عدد

انفوزیون سرنگ 1 عدد

دستگاه کوتر 3 عدد

دستگاه الکتروشوک 1 عدد

ترالی دارویی 3 عدد

ترال اورژانس 1 عدد

کمد تجهیزات بیهوشی 3 عدد

کمد تجهیزات اتاق عمل 3 عدد

دستگاه اتوکلاو 1 عدد

دستگاه اتوکلاو رومیزی اعدد

دستگاه سیلر مخصوص پک وسایل 1 عدد

انبار دارویی و تجهیزات

انبار CSR

رختکن پرسنل

اتاق استراحت پزشک بیهوشی

اتاق استراحت پرسنل

آبدارخانه

تلویزیون 2 عدد

کولر گازی 7عدد

سیستم کامپیوتر 2 عدد

پرینتر 1 عدد

 

       

 

 

       

آخرین ویرایش۰۴ بهمن ۱۴۰۰