اتاق عمل
مسئول بخش : فرشته کشتمندی – کاردان بیهوشی
شرح وظایف کارشناس اتاق عمل:
- دریافت دستور و برنامه تقسیم کار از سرپرستار اتاق عمل
- اطمینان یافتن از سالم بودن و کارایی دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز جهت عمل جراحی قبل از شروع عمل ( شامل : ساکشن، دستگاه الکتروکوتر، چراغ سیالیتک و ....) و گزارش هر گونه نقص یا خرابی
- اطلاع از وجود لوازم و امکانات مورد نیاز اعمال جراحی و گزارش موارد ناکافی و کمبود ها و نقایص
- کنترل پرونده بیمار و آماده کردن اتاق عمل با توجه به نوع عمل جراحی
- کنترل و اطمینان از استریل بودن لوازم و بسته های وسایل
- ایفای نقش سیار قبل از عمل:
برقراری ارتباط با بیمار / کنتر بیمار از نظر آمادگی جسمی و روانی جهت عمل جراحی / کنترل نام بیمار با پرونده و لیست عمل و دستبند مشخصات / هدایت بیمار به تخت عمل / قرار دادن بیمار به روی تخت به نحوی که هیچگونه صدمه ای به وی وارد نگردد و پوشش او حفظ شود.
- تنظیم تخت جراحی و چراغ ها بر حسب نوع و ناحیه عمل و قرار دادن کلیه دستگاه ها و تجهیزات در اطراف تخت جراحی بر طبق قابلیت دسترسی و نیاز
- ایفای نقش سیار حین عمل:
حضور در تمام طول عمل و اشراف بر محیط و اتفاقات و وضعیت بیمار/ کمک به پرستار اسکراب و و جراحان در پوشیدن گان و دستکش و ... / باز نمودن پوشش های اولیه بسته های استریل و نخ ها و سایر وسایل و در اختیار گذاردن آن ها / پرپ منطقه عمل با توجه به همگن بودن جنسیت / شمارش و ثبت نخ ، گاز و لانگاز ، درن و ... به همراه تیم جراحی و جمع آوری آن ها پس از استفاده / کنترل رعایت نکات استریل در حین عمل / پیش بینی نیاز مندی های گروه جراحی و آماده نمودن آن ها / توجه و تشخیص تغییر در وضعیت بیمار ، گزارش به تیم و تامین نیاز وضعیت جدید در جهت اصلاح تغییر به وجود آمده / نگهداری و جمع آوری نمونه بر طبق سیاست بیمارستان و ثبت مشخصات بر روی ظرف حاوی نمونه و گزارشات مربوط به آن و فرستادن آن به آزمایشگاه بر طبق دستور العمل و دریافت رسید.
- ایفای نقش سیار پس از پایان عمل:»
کمک در پانسمان محل جراحی / برداشتن پوشش ها و آماده نمودن بیمار جهت انقال ب ریکاوری / تکمیل نمودن کلیه گزارشات و موارد ثبتی که از ابتدای عمل ثبت گردیده بود / خارج نمودن وسایل موبوط به عمل جراحی قبلی و آماده نمودن اتاق جهت عمل بعدی
- ایفای نقش اسکراب در حین عمل :
دست شستن بر طبق دستور العمل / پوشیدن گان و دستکش استریل / پوشاندن میزها با پوشش استریل و قرار دادن وسایل و لوازم به شکل استریل / شمارش و کنترل کلیه وسایل و لوازم مصرف شده در شروع و در طول و پایان عمل به همراه فرد سیار / کنترل لوازم جراحی درون ستهای جراحی قبل از عمل بر طبق شناسنامه هر ست جراحی / کمک در شستن نهایی پوست بیمار و پوشاندن بیمار با پوشش های استریل / نظارت بر رعایت نکات استریل توسط تیم جراحی در طول عمل
- ایفای نقش اسکراب در پایان عمل:
کمک به پانسمان محل عمل / گزارش کلیه اقدامات انجام شده و وسایل متصله به بیمار به مسئول ریکاوری / جمع آوری وسایل مورد استفاده و انتقال آۀن ها به مرکز استریلیزاسیون بر حسب سیاست بیمارستان
شرح وظایف کارشناس بیهوشی :
- دریافت دستور و برنامه تقسیم کار از سرپرستار اتاق عمل
- اطمینان یافتن از سالم بودن و کارایی دستگاه ها و تجهیزات بیهوشی قبل از شروع هر شیفت کاری( شامل: دستگاه های بیهوشی، ساکشن، مانیتور، پالس اکسیمتر و ...) وگزارش هر گونه نقص یا خرابی
- اطلاع از وجود داروهای مورد نیاز و امکانات بیهوشی موجود و گزارش موارد ناکافی یا کمبودها
- آماده نمودن کلیه دستگاه ها و لوازم مورد نیاز بیهوشی طبق لیست عمل جراحی
- بررسی پرونده بیمار و گرفتن اطلاعات لازم از وضعیت او و اطمینان از کامل بودن مدارک پزشکی مورد نیاز ( مانند: اجازه عمل، آزمایشات ضروری، نوار قلب، مشاوره، آماده بودن خون ، عدم داشتن وسایل مصنوعی و زیورالات و ...)
- کنترل نام بیمار با پرونده و لیست عمل و دستبند مشخصات
- صحبت با بیمار و دادن توضیحات لازم و آرام نمودن بیمار
- آماده کردن اولیه بیمار برای بیهوشی یا بی حسی
- کمک به متخصص بیهوشی در امور مختلف از جمله هوشبری و احیای قلبی ریوی و ...
- تزریق دارو ها، خون یا فرآورده های خونی به بیمار مطابق با دستورات متخصص بیهوشی
- مراقبت قلبی و تنفسی مداوم از بیمار در طول عمل
- کنترل بیمار بعد از عمل در ریکاوری و بیدار کردن و انجام مراقبت های لازم از بیمار
- انجام مراقبت های ویژه از بیماران بد حال
شرح وظایف کمک پرستار :
- دریافت دستور و برنامه تقسیم کار از سرپرستار اتاق عمل
- تامین نیاز های اولیه مددجو بر حسب صلاح دید مسئول مربوطه ( دادن لگن و نظافت اطراف بیمار)
- کمک به بیمار در حرکت و نقل و انتقالات ( انتقال به ویلچر، برانکارد و تخت)
- آماده کردن وسایل لازم ،تخت و برانکارد
- جمع آوری ست ها بعد از عمل و شست و شو، گندزدایی، خشک کردن و ارسال به csr
- ارسال البسه آلوده به رختشویخانه و تحویل آن بعد از شست و شو
- گندزدایی تخت، ویلچر، برانکارد بعد از هر بیمار
- انجام سایر وظایف محوله طبق دستور مقام مافوق
شرح وظایف مسئول csr :
- دریافت دستور و برنامه تقسیم کار از سرپرستار اتاق عمل
- چک دستگاه اتوکلاو در ابتدای هر شیفت
- پکینگ و استریل کردن ست های مورد نیاز اعمال جراحی
- استریل کردن گاز و لانگاز مورد نیاز اتاق عمل و سایر بخش ها
شرح وظایف منشی :
- دریافت دستور و برنامه تقسیم کار از سرپرستار اتاق عمل
- ثبت HIS بیماران و آمار اعمال جراحی
- تهیه تجهیزات اتاق عمل و دارو ها
- چیدمان تجهیزات و اوراق
- چک تاریخ داروها و لوازم مصرفی اتاق عمل
شرح وظایف خدمات :
- دریافت دستور و برنامه تقسیم کار از سرپرستار اتاق عمل
- نظافت اتاق های عمل و ریکاوری
- نظافت راهروها، رختکن و اتاق های استراحت و استیشن
- نظافت آبدار خانه، سینک ها، سرویس بهداشتی و تی شور خانه
- گرد گیری درب و پنجره ها
- برچسب گذاری زباله و انتقال به زباله سوز
- شماره تماس 6-52542503-051
داخلی 461-460
تجهیزات و امکانات اتاق عمل مهر مادر |
|||
|
تخت اتاق عمل 3 عدد تخت احیا نوزاد 1 عدد دستگاه بیهوشی 3 عدد مانیتورینگ 6 عدد مانیتورینگ پرتابل 1 عدد ساکشن هر اتاق 2 ساکشن سانترال 9 عدد اکسیژن سانترال 6 عدد کپسول اکسیژن و N2O وارمر 3 عدد وارمر خون2 عدد انفوزیون سرنگ 1 عدد دستگاه کوتر 3 عدد دستگاه الکتروشوک 1 عدد ترالی دارویی 3 عدد ترال اورژانس 1 عدد کمد تجهیزات بیهوشی 3 عدد کمد تجهیزات اتاق عمل 3 عدد |
دستگاه اتوکلاو 1 عدد دستگاه اتوکلاو رومیزی اعدد دستگاه سیلر مخصوص پک وسایل 1 عدد انبار دارویی و تجهیزات انبار CSR رختکن پرسنل اتاق استراحت پزشک بیهوشی اتاق استراحت پرسنل آبدارخانه تلویزیون 2 عدد کولر گازی 7عدد سیستم کامپیوتر 2 عدد پرینتر 1 عدد |
|
|
|||